Airbnb

Populärt att bo utanför stadskärnorna - Unik kartläggning av de hetaste områdena att besöka år 2016

Pressmeddelande   •   Jan 11, 2016 13:18 CET

Genom att jämföra resmönster bland 40 miljoner resenärer har Airbnb, förmedlaren av privata bostäder online, spått i 2016 års kristallkula och kartlagt, inte bara vilka länder och städer som är de hetaste att besöka, utan även på detaljnivå vilka områden som är de trendigaste för 2016. 7 av 10 Airbnb bostäder ligger utanför centrala kvarter och hetaste området att resa till, är den japanska staden Osakas område Chūō-ku som hade en tillväxt på över 7471 % jämfört med 2014. Övergripande ser Asien ut att bli extra populärt att besöka 2016.

Genom att analysera användares resmönster under år 2015 och vilka länder, regioner och städer som upplevde en stor ökning jämfört med föregående år har Airbnb sammanställt en lista på de tio hetaste destinationerna för kommande år.

- Många Airbnb gäster bor i kvarter som ligger utanför stadens stadskärna och utanför de traditionella turistområdena. Det gör att våra resenärer får uppleva landet på ett mer lokalt och personligt sätt. Till exempel genom att besöka den lokala bagaren eller kvarterskrogen runt hörnet, vilket även är bra för de lokala handlarna, säger Airbnbs nordenchef Aja Guldhammer.

Gemensamt för de tio mest trendigaste områdena är att de alla har ett aktivt och nära:

• Konstliv: museum och ett aktivt konstliv förblir populärt. Nytt för 2016 är dock att många söker sig till områden med en levande gatukonst kultur, tex som i Roma Sur i miljonstaden Mexico City.
  • Restaurang och krogliv: gourmanderna har blivit fler och trenden att äta gott och dyrt ökar. Å andra sidan blir ”street food” allt vanligare och populärare att prova. Den vanligaste frågan till Airbnb värdar är dock vart man de mysigaste kaffet i området ligger.
  • Utomhusupplevelser: områden med närhet till hiking och äventyrsaktiviteter är populära. Speciellt sådana där man kan upptäcka området till fots och på egen hand.

lokala shoppingstråk: köpcentrum är visserligen populära, men när man reser väljer man ofta bort städer med stora centrum och satsar i stället på platser kända för sitt levande och lokala utbud av affärer, som till exempel ”District VII” i Budapest, Ungern och ”Poncey Highland ” i Atlanta, Georgia USA.

10 heta områdena att besöka 2016

1.Chūō-ku, Osaka

2.Banglampoo i Bankok

3.Brickfields Kuala Lumpur

4.Capucins i Bordeaux

5.Koukaki i Aten

6.Triana i Sevilla

7.Hammerbrook i Hamburg

8.Kaneone på Hawaii

9.Meireles i Fortaleza

10.Roma Sur i Mexico City

Om Airbnb

Airbnb är en säker social marknadsplats för privata hem, där man online eller från sin smartphone kan hyra och boka unika boenden över hela världen. Airbnb är det bästa sättet att visa upp sitt hem för miljontals intresserade resenärer, oavsett om bostaden är ett slott för en natt, en segelbåt för en vecka eller en lägenhet för en månad. Airbnb gör uthyrnings- eller bokningsprocessen enkel, effektiv och säker. Med bostäder i mer än 35 000 städer och 190 länder erbjuder Airbnb det största urvalet av unika bostäder i alla prisklasser över hela världen. Airbnb grundades 2008 i San Francisco, Kalifornien.

För mer information om Airbnb besök Airbnb.se eller följ oss på Facebook och Twitter .

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anne Sofie Kirkegaard, ansvarar för Airbnbs marknadsföring och PR i Sverige
press-SE@airbnb.com