Rowi Wines AB

Vårölen är här! Herslevs "Forårs Bryg "på Systembolaget inom kort!

Pressmeddelande   •   Mar 05, 2012 16:08 CET

Populärt mikrobryggeri på utvalda systemetbutiker i Malmö

Sedan den tid har det varit möjligt att handla öl från det populära danska mikrobryggeriet, Herslev, i utvalda systembolagetbutiker. På Mobilia, kronprinsen och Limhamn har du haft  möjligheten att köpa bryggeriets Pilsner, Pale Ale och Ekologiska IPA.

Inom kort finns även Herslevs forårs bryg till försäljning i de nämnda butikerna.

Båstadbaserade vinimportföretaget Rowi Wines ligger bakom lanseringen och säger sig vara extra stolta över att få presentera ett lokalt bryggeri.

Information om bryggeriet och de aktuella ölprodukterna

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- -  -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - --  -

Herslev Bryghus

Herslev Bryghus är ett litet familjeägt bryggeri vid en gård i det gamla vikingaområdet Lejre i närheten av Roskilde. Till gården hör 30 hektar där familjen odlar "de fire kornsorter" som används vid bryggningen. Det skall tilläggas att all malt som använts vid bryggningen tillverkas på gården.

Versamheten ägs och drivs av bryggare Tore Jørgensen, tillsammans med 5 fast anställda medarbetare.
Grundtanken har från starten varit att producera en kvalitetsprodukt. För bryghuset innefattar detta hög kvalitet i allt de gör, från receptskrivande och val av råvaror till själva brygg och tapprocessen och kvalitetskontrollen av det färdiga ölet. Sedan en tid är dessutom hela anläggningen ekocertifierad.

År 2004 skickade Tore ut sin första ”Herslev Pale Ale” på den danska marknaden, tappad för hand på flaska och fat. Idag har Pale Ale fått en rad av följeslagare som nu även säljs i Sverige och Norge. I utbudet finns många säsongbetonade sorter och dessutom en hel ekologisk serie.

- - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - -- - -- - -- - - - -- - - - -

Herslev Forårs bryg

Herslevs Forårs Bryg är till största del bryggt på Herslev kornmalt, dock har man tillsatt en liten del vetemalt. Det är en overjäst öl, som har hela paketet: fin gyllene färg, frisk och fruktig doft och smak med stor fyllighet och styrka. Det ger en perfekt balans mellan sötma och lätt bitterhet i smaken, med en touch av citrus från Cascade-humle.Forårs Bryg är utmärkt till vårens och påskens varma rätter. Den nyttjar exempelvis gärne till klassisk lagat lamm med myntagelé och potatis.

Alkoholhalt: 8%

Artikelnummer på systembolaget: 89122

- - - - - - - -- - - - - -- - - - - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - - -- - - - -- - - - - - -

Herslev Pilsner

Herslevs Pilsner är bryggt efter tjeckisk modell på malt och humle av finaste kvalitet från södra Tyskland. Doftar underbart av humle. Tillhör de mer kraftiga ölen med en ren och fyllig smak av humle och malt. Passar bra till traditionella danska rätter, såväl varma som kalla (Fläskstek, friterad rödspätta, smörrebröd m m). Serveras vid 8-10 grader.

Alkoholhalt: 5,5%

Artikelnummer på systembolaget: 88990

- - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Herslev Pale Ale

Herslevs första och samtidigt mest populära produkt. Bryggt i engelsk stil av Englands bästa korn- och havremalt. Vacker, gyllene färg med frisk och fruktaktig doft och smak. Bra fyllighet, och en behaglig mjukhet i smaken som härrör sig från havremalten. Lät stråk av Amarillo-humle som ger en härlig aromatisk och lagom bitter eftersmak. Pale Ale kan avnjutas precis som den är, men passar också bra till god och gärna kryddrik smak. Serveras vid 10-12 grader.

Alkoholhalt: 5,9%

Artikelnummer på systembolaget: 88671

- - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - -  -- - - - - - - - - - - - -

Herslev Ekologisk IPA (Indian Pale Ale)

Ekologisk IPA (India Pale Ale) är bryggt med inspiration från den amerikanska IPA-traditionen, vilket ger en starkare öl än den engelska IPAn och med mer humle. Den stora mängden humle tillför god distinkt bitterhet i den fylliga smaken, och en frisk doft av frukt och blomster. Färgen är korngul och ölet är bryggt av den finaste ekologiska malten.Humlen är den primära smaksgivaren i ölet och balanseras med fyllighet från malten och alkoholen frän jästen.

Ekologisk IPA är allra bäst en sommardag, den er indbjudande kall och läskande. Den passar framförallt till snacks och kryddad mat.

Alkoholhalt: 6%

Artikelnummer på systembolaget: 89363

Gjertrud Flote, VD, Rowi Wines AB

Tore Jørgensen,VD, Herslev Bryghus

Mer information finns på bryggeriets hemsida: www.herslevbryghus.dk

Herslevs produkter finns också att köpa på www.rowishop.se, där får du produkterna hem till dörren.

Rowi Wines AB erbjuder ett brett utbud av mer än 1000 olika vin-, öl- och spritsorter från hela världen.
Allt noga utvalt i nära samarbete med våra duktiga producenter och erfarna samarbetspartners. Bland annat är varje produkt testad av en expertpanel bestående av sommelierer, vinimportörer, f d anställda hos Systembolaget och restaurangmänniskor. Från vårt kontor i Båstad arbetar vi på den Skandinaviska marknaden och exporterar även till Ryssland och Indien.
Namnet, Rowi Wines, har vi tagit efter den lilla Kiwi-fågeln Rowi (Apertyx rowi) som finns i ett begränsat antal i området Okarito i Nya Zeeland. Den sällsynta fågeln lär enligt sägnerna omtänksamt värna om alla i sin omgivning. En trivsam egenskap som vi hoppas att du som kund alltid ska finna hos oss.
Välkommen till Rowi Wines!Gjertrud Flote VD