Löparportalen Marathon.se

Populärt program om löpning kan bli årets webb-tv-program

Pressmeddelande   •   Aug 27, 2012 16:20 CEST

Lilla fristående internetplatsen Marathon.se gör tittarsuccé med sin satsning på webb-tv. Satsningen uppmärksammas nu även av tv-branschen och det egna programmet Spring! är nominerat till "Årets webb-tv-program" - ett pris som delas ut vid Kristallens seminarium måndagen 3 september i samband med Kristallen-galan. Övriga nominade är  SVT:s "Danne & Bleckan", Svenska Fans "08 Fotboll" och Expressens "Bar & Politik".

– Det är uppmuntrande att vi som liten fristående aktör får den här uppmärksamheten, säger Torbjörn Sköldefors, chefredaktör för Marathon.se och även ansvarig för programmet Spring!

– Intresset för löpning är just nu rekordstort och Marathon.se har haft fantastiska besöks- och tittarsiffror hittills under 2012 och vi har sedan starten 2011 gjort 25 avsnitt och mer än 100 inslag. Vi producerar själva och visar programmet både på Marathon.se men även på SvD.se.

Anders Szalkai har tillsammans med SvD.se:s maratonbloggerska Petra Månström varit programledare de första tre säsongerna av Spring!
– Min grundidé är att göra ett brett program som ska intressera alla, samtidigt som vi gärna vill vara lite nördiga, för det måste man nog säga att vi i teamet är, säger Torbjörn Sköldefors som är redaktör och ansvarig för programmet Spring!

Ett av årets mest minnesvärda inslag för teamet är inslaget med den gamla sprintdrottningen Merlene Ottey. Friidrottens Garbo tränar helst själv och vill inte gärna bli filmad. Men kolla gärna inslaget när Ottey tinar upp och ger Petra Månström tips om hur man springer snyggt.

– Spring! ska insprirera, men också ge de där annorlunda tipsen, säger Torbjörn Sköldefors.
Som i inslaget när Löplabbets expert Jörgen Lindh visar olika sätt att snöra skorna - och att det kan förändra passformen.
– Jag har haft ett par terrängskor som jag hatat för att de spänt åt över vristen, men med Jörgens specialsnörning så har skorna istället blivit nya favoriter, fortsätter Torbjörn. Förhopningsvis har även våra tittare fått användbara råd och tips.

TV-programmet Spring! är alltså en del av Marathon.se. Men det hade inte varit möjligt att genomföra utan idésprutan och producenten Fredrik Stattin i produktionsbolaget Nordisk Drama&Dokumentär. Bolaget har stått för den tekniska produktionen, filmning och klippning.
- Vi presenterade programidén vintern 2010 för SvD.se, berättar Torbjörn Sköldefors. Redaktionchefen Fredric Karén tände direkt. Genom att få med oss och kunna visa programmet också på en av Sveriges största webbplatser fick vi en större och bredare publik.

Två av programmets sponsorer har även varit med från start. Asics och Löplabbet har dessutom tillfört resurser och kunnande.
Tre säsonger av Spring! har gjorts hittills och Marathon.se kommer att fortsätta satsningen på webb-tv under hösten.

Priset "Årets bästa Webb-TV-program" delas 2012 ut för tredje gången. 2011 vann "Mitt liv som Hellner! En SVT-produktion där artisten Erik Segerstedt provade på att leva som skidstjärnan Marcus Hellner.
Hela Kristallen-galan sänds i Kanal 5 tisdagen 4 september.

Marathon.se är Sveriges största internetplats för löpare med i snitt 50000 besökare i veckan.
Chefredaktör och ansvarig utgivare: Torbjörn Sköldefors, webmaster@marathon.se, tel 070-7973755
Träningsexpert: Anders Szalkai, anders.szalkai@marathon.se

Marathon.se producerar Spring! - tv-programmet om löpning i samarbete med Svenska Dagbladet. Alla avsnitt och inslag finns på http://www.marathon.se/webb-tv/spring