Debaser

Port Noir + Minora till Slussen 21/8

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2013 14:01 CEST

Södertäljetrion Port Noir som i höst debuterar med plattan "Puls" via Anders Fridéns (In Flames) egna skivbolag Razzia Notes anses av många vara detta års hetaste debutanter. Ryktena om bandet tog fart efter den omtalade You Tube-videon ”Sun dè Man”. En låt som imponerande nog tillkom efter att bandet bara funnits i en dag. Onsdagen den 2 maj förra året gjorde sedan bandet sin allra första spelning då fick den stora äran att inleda inför Sveriges största band, In Flames, inför ett kokande och utsålt Debaser Slussen. I juli kan du se bandet på årets upplaga av Metaltown och den 21 augusti spelar Port Noir på Debaser Slussen. Redan nu kan du bekanta dig med bandet genom singeln "Tide" som producerats av Daniel Bergstrand, känd för sitt arbete med med bland annat In Flames, Meshuggah, Behemoth och Soilwork.

Minora i sin nuvarande form bildades 2008. Samma år började bandet skriva på sitt debutalbum “Imago” som kom att släppas tidigt 2011 på indiebolaget Dead Tree Music. Skivan spelades in i Studio Skogen samt Svenska Grammofonstudion i Göteborg och mixades/mastrades av David Castillo (Katatonia, Bloodbath, Opeth) på Ghost Ward i Stockholm.

Skivan mottogs fantastiskt bra i pressen och fick bl.a 9/10 i Sweden Rock Magazine. Live-recensenter beskriver ofta Minora som ett band som förmedlar oerhört starka känslor på scen via ett modernt metalsound i symbios med ett ambient ljudlandskap.

Under sommaren 2012 var bandet inne i IF Studios och spelade in en EP med producenten Roberto Laghi som tidigare jobbat med band som In Flames, Hardcore Superstar och Mustasch, för att nämna några. Bandet har även samarbetat med den forne In Flames-medlemmen Jesper Strömblad som har agerat co-writer och assiterat bandet med arrangemang och detaljer. Vidare har Frank Default, känd för sitt täta samarbete med Katatonia, hjälpt till med keyboards och elektroniska inslag.

Ep’n Into the ocean, släpptes digitalt 1 mars 2013 på skivbolaget Razzia notes som drivs av Anders Fridén.

Mer info: http://www.debaser.se/kalender/11565/

DEBASER är med sina ställen Debaser Slussen, Debaser Medis, Debaser Malmö och Debaser Humlegården Sveriges största klubbscen för i första hand pop och rock med en sammanlagd kapacitet på 1850 gäster under veckans flesta dagar. Sedan starten 2002 har runt 4-5000 artister som Bob Dylan, The Strokes, Eldkvarn, bob hund, Arcade Fire, The Hellacopters, Pete Doherty, Bright Eyes, Mando Diao, The Hives, Ryan Adams och en rad internationella DJs förgyllt våra dagar.

För mer info besök: www.debaser.se
Presskontakt: viktor@debaser.se
Bilder: http://www.flickr.com/photos/debaser/