Saco

Portal för invandrade akademiker ska korta vägen till jobb

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2011 10:20 CET

Ny sajt för invandrade akademiker visas upp på jobbmässa i Göteborg. Portalen samlar information om den svenska arbetsmarknaden och visas upp den 25 februari kl 13.00 på Världskulturmuseet.  ”Omstart” vänder sig till invandrade akademiker med utländsk utbildning som ännu inte etablerat sig inom sitt yrkes- eller utbildningsområde i Sverige.

”Omstart” ska ge en tydlig bild av den svenska arbetsmarknaden och annat som kan vara viktigt för en akademiker som vill etablera sig i Sverige. Informationen i portalen handlar både om vad man själv kan göra och vad man på olika sätt kan få hjälp med för att hitta ett arbete som tar tillvara ens medhavda kompetenser. På portalen finner man bland annat:

• Beskrivningar av den svenska arbetsmarknadsmodellen
  • Information om det svenska utbildningssystemet
  • Hur man kan få kompetenser validerade, utbildningen bedömd och om möjligheterna att komplettera i Sverige.
  • Hur man söker jobb, hur en anställningsintervju går till och hur löner sätts i Sverige.

Portalen är framtagen av Saco, Sveriges akademikers centralorganisation.

”Det har tidigare saknats komplett information om förutsättningarna på den svenska arbetsmarknaden för invandrade akademiker. Sajten är ett viktigt redskap som ska hjälpa akademiker att hitta rätt på den svenska arbetsmarknaden”, säger Ossian Wennström, utredare på Saco.

”Det är viktigt för Sveriges att vi tar till vara på den kompetens som finns i landet. Allt annat är resursslöseri”, säger Anna Ekström, ordförande för Saco.

Portalen visas upp i Länstyrelsen i Västragötalands monter kl 13.00 fredagen den 25 februari.

Plats: Världskulturmuseet, Södra Vägen 54, Göteborg.

Läs mer om portalen på www.saco.se/omstart

Ossian Wennström, utredare, 070-945 00 23
Anna Ekström, ordförande Saco, 070-549 35 50