FoKo Art To Go / Annidelin AB

Porträtt av hyllade sportstjärnor ställs ut på Scandic Park i Stockholm

Pressmeddelande   •   Maj 15, 2014 13:59 CEST

Den 28 maj öppnar utställningen ”Kom igen nu då!” på Scandic Park i Stockholm. Konstnären Catrine Näsmark visar sina porträtt av svenska sportstjärnor. Verk som ”Källström vs Mållgan 1-1”, ”Le Grand” porträtt av Zlatan Ibrahimovic eller ”Släpp inte in dom” en close up på Andreas Isaksson finns att se, men även verk som ”Björn Borg BFF” m fl.

”Jag gillar kontraster och lek. Det är mina ledord. Sport och konst är varandras motsatser. Konsten står för det intellektuella och sporten för det fysiska, för energin som får saker att hända”, säger Catrine Näsmark.

Och kontraster och lek blir det Catrine klär väggarna på hotellet. Kropp, energi, balans och ibland tyngdlöshet i en actionbild fångad på duk. ”Men med en tvist nånstans’. Ett synligt eller dolt budskap, en lek med sportens ”dödsseriösa” sida. Mitt sätt att få distans, humor och eftertänksamhet in i bilden”, poängterar Catrine.

Under utställningens inledande dagar bor det svenska herrfotbollslandslaget på hotellet, vilket ger lite extra premiärnerver till konstnären. Catrine, som alltid velat göra en utställning på ett sporttema, hade redan gjort en del porträtt när frågan om en utställning kom från FoKo och Scandic Park.

”Vi vill bjuda våra gäster på upplevelser, säger Pernilla Johansson, hotelldirektör på Scandic Park. Konsten vs sporten, eller mer konst och sport i samarbete – är ett oväntat team, en rolig upplevelse, beskriver Pernilla Johansson. Eller som Catrine Näsmark själv säger: ”Konst å sport, det lirar liksom!”

Kort om Catrine Näsmark: Har levt på sitt konstnärskap i snart 15 år. Utbildad på två förberedande konstskolor samt en MA Danmarks Designskole i Köpenhamn. Hennes porträtt av kungaparet hänger på Stockholms slott sedan 10 år tillbaka. På Bromma flygplats kan man se utställningen ”All time high” – en lek med rummet och texten, i detta fall med personer som har med ”högt” att göra. Har samarbetat med bl. a Audi, BMW Motorcyklar, Ducati m fl.

Utställningstid; 28/5 -20/6 Adress: Scandic Park, Karlavägen 43 Stockholm
För mer information kontakta; Caroline Asplund tel. 070 551 58 35, caroline@fo-ko.se
Pernilla Johansson tel. 070 973 56 36, pernilla.johansson@scandichotels.com
Catrine Näsmark: tel. 070 930 99 69, catrine@nasmark.nu

Konst är kraft!
Med den föresatsen skapar vi med FoKo sedan 2007 kraftfulla möten
mellan ännu inte etablerade konst och en konstintresserade publik.
Art To Go är vår återkommande supermarket för originalkonst, KonstPaus låter
företag utnyttja konstens kraft för sitt varumärke och Graphics är reproduktioner
i begränsade serier av originalverk.