CMMK

Positiva siffror för Göteborg City Airport

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2007 06:10 CET

Det går fortsatt bra för Göteborgs City Airport. Statistik från förra året visar att det totalt reste drygt 535.000 passagerare till och från flygplatsen. Jämfört med 2005 är detta en ökning på 16%.

År 2007 har börjat ännu bättre. I januari reste 41.735 passagerare med flyg från City Airport, det är en ökning med 44% jämfört med samma period förra året.

I år kommer antalet passagerare med största sannolikhet att fortsätta stiga, då flera nya flyglinjer kommer att starta. Prognosen för 2007 ligger på 650.000 passagerare, som då kan resa med direktflyg till ett tiotal olika destinationer.

För att ta hand om den ökade trafiken har flygplatsterminalen byggts om och utökats. Invigningen av den nya terminalen sker i morgon den 13 februari, i närvaro av inbjudna gäster från bl a näringslivet, turismen, resebranschen, flygplatser och flygbolag. Bland gästerna märks en fem personer stark delegation från flygplatsen i Marseille-Provence.

Representanter från media är välkomna att deltaga i invigningen, som förrättas av kommunstyrelsens ordförande Göran Johansson.

För mer information:

Carl-Magnus Hedin