POSK - Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan

POSK satsar på kyrkomusiken i kyrkovalet

Pressmeddelande   •   Jan 23, 2017 08:18 CET

Under helgen den 21-22 januari har POSK, Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan, haft kyrkodagar i Råsunda kyrka i Solna.

Drygt 60 POSKare från hela landet samlades för att lyssna på föredrag av professor emeritus Oloph Bexell som talade om ämnet ”Från sockenstämma till partipolitisering”, Peter Sjunnesson, programchef för kyrkomusikerprogrammet, samtalade kring ”Var finns framtidens kyrkomusiker?” och Sven-Erik Brodd, professor emeritus, föreläste om ”Kyrkan och den teologiska mångfalden”.

Under helgen presenterades också POSKs tre valfrågor inför kyrkovalet 17 september 2017:

• Bryt partipolitiseringen
  • Mångfald och respekt
  • Kyrkomusikens kraft

- Vi har ett betydligt mer omfattande program, säger POSKs riksordförande Hans-Olof Andrén, men detta är tre kärnfrågor som vi vill lyfta i kyrkovalet. Jag ser partipolitiseringen som en parentes i Svenska kyrkans historia, fortsätter han.
- De politiska partierna får det allt svårare att förklara ideologiskt varför de ska engagera sig som parti i ett enskilt kyrkosamfund och inte i andra samfund.

Under seminariet med Peter Sjunnesson fick POSKarna möjlighet att pröva på att sjunga olika psalmer och diskutera kyrkomusik och rekrytering av kyrkomusiker.

- Musiken är en gåva med ett eget språk som är helt omöjlig att vara utan när vi firar våra gudstjänster, säger Carina Etander Rimborg från Göteborg som också är 2:e vice ordförande i kyrkomötet. - Att stärka ansvaret för kyrkomusiken på nationell nivå är självklart för oss i POSK, fortsätter hon, och vi för en dialog med kyrkomusikerna när det gäller utbildningen av kyrkomusiker och musiken i våra kyrkor.

Helgen avslutades med planering av valkampanjen inför kyrkovalet. - Vi räknar givetvis med att vi får ännu fler mandat i det här kyrkovalet, ler Hans-Olof Andrén avslutande.

Läs mer här:

Kontakt:

Linda Cigéhn (informatör) linda@posk.se - 070 400 06 54

Hans-Olof Andrén (ordförande riksPOSK) hans-olof.andren@posk.se – 070 952 22 36

Fakta:

Kyrkovalet 2017 äger rum 17 september. I kyrkovalet får alla medlemmar i Svenska kyrkan (som fyllt 16 år) välja till kyrkofullmäktige i sin församling eller pastorat, till stiftsfullmäktige och till kyrkomötet.

POSK blev i förra valet (2013) näst största grupp i kyrkomötet med 38 mandat. POSK finns även representerade i alla stiftsfullmäktige och är starkast i Linköpings stift med 17 av 65 mandat.

Fakta om kyrkovalet 2013:

Sammanlagt ställde 32 774 personer upp i kyrkovalet 2013, 54 procent kvinnor och 46 procent män.

Målet var att tillsätta 16 779 mandat. Totalt deltog över 797 olika nomineringsgrupper i valet (de flesta endast på lokal nivå).

Av 5,5 miljoner röstberättigade fick 327 866 personer för första gången ett röstkort från Svenska kyrkan – däribland 68 838 stycken 16-åringar.

I valet till kyrkomötet, som är Svenska kyrkans högsta beslutande organ, deltog 21 nomineringsgrupper. 2 513 personer kandiderade till kyrkomötets 251 platser.