SEKO, facket för service och kommunikation

Posten backar – trotjänarna i Umeå blir kvar

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2010 16:43 CET

Den centrala förhandlingen om övertaligheten vid Umeå Postterminal är avslutad. Förhandlingen resulterade i att Posten backar från sitt ursprungliga förslag som innebar att sex SEKO-medlemmar med lång anställningstid skulle sparkas. Skälet var att de inte var tillräckligt snabba i ett begränsat arbetsmoment.
– Det känns otroligt skönt att vi kunnat nå den här överenskommelsen i den centrala beslutsförhandlingen. Först och främst med tanke våra berörda medlemmar i Umeå, som av naturliga skäl upplevt en stor oro under den här processen. Men det känns också bra att Posten från centralt håll tagit sitt ansvar och rättat till det som blev helt fel i den lokala hanteringen, säger Affe Mellström ordförande i SEKO Posten.

– Det har hela tiden funnits ett mycket starkt stöd för våra medlemmar i Umeå och för vårt agerande i frågan, vi har känt att opinionen varit på vår sida i denna fråga. Det har varit väldigt skönt att känna stödet från medlemmar, andra postanställda och privatpersoner utan koppling till Posten, avslutar Affe Mellström.

– Detta är en viktig principiell framgång men framförallt en upprättelse för våra medlemmar i Umeå. Det gläder mig att Posten centralt tagit sitt ansvar, visat empati och rättat till det här, säger Janne Rudén, förbundsordförande i SEKO.

I samband med förhandlingen har parterna också blivit överens om att utarbeta en strategi för hur en kommande kompetensförsörjning ska hanteras.

Ytterligare information:
Jonas Pettersson, Kommunikationschef, SEKO: 070-631 59 49