Funäsdalsberget

Posten skickar ”Levande julkort” med renar från Funäsdalsberget

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2010 13:53 CET

”Den fantastiska miljön och tekniska nivån avgjorde”

Nu kan man skicka julkort med motiv av levande renar från toppen av Funäsdalsberget, nästan
1 000 meter över havet. Det är Posten, som i samarbete med Funäsdalsberget och familjen
Blindh, från Handölsdalens sameby, nu lanserar ”Levande julkort”. Via datorn och sajten www.levandejulkort.se fotograferar man levande renar i ett specialbyggt hägn på toppen av Funäsdalsberget. Posten tar sedan hand om tryck och distribution av julkortet.

– Riktiga renar i sin vardagliga miljö, den enastående miljön och utsikten, snösäkerheten och det faktum att vi har tillgång till fiberkapacitet längst upp på toppen gjorde att vi valde Funäsdalsberget, säger Anette Eriksson, pressansvarig på Posten.

I år räknar Posten med att vi skickar cirka 35 miljoner julkort. Man räknar också med att flera av dessa julhälsningar skickas från toppen av Funäsdalsberget där man har installerat fyra kameror med livesändning och där man via datorn kan följa åtta renar i sin vardagsmiljö, ta bilder, lägga till sin egen julhälsning och sedan skicka julkortet vart som helst i världen.

Aktiviteten pågår på www.levandejulkort.se från den 1 till och med den 16 december. Bästa julkortet på renarna vinner en vistelse på Funäsdalsberget. Omröstningen sker bland annat via Postens Facebooksida.

– Vi är såklart stolta att Posten valde Funäsdalsberget och tyckte att vår fjällmiljö passade för deras julkortsaktivitet i år. För oss blir det en välkommen aktivitet längst uppe på toppen plus att det förstås blir lite extra uppmärksamhet kring vår anläggning, säger Kevin Kirk, vd Funäsdalens Alpina AB.

Vill man bara njuta av de vackra djuren går det förstås också bra. Då är det bara att ta sexstolsliften upp de nästan 1 000 meterna till toppen av Funäsdalsberget.

För ytterligare information kontakta:

Kevin Kirk, vd Funäsdalens Alpina AB, tfn 0706-00 98 61

Anette Eriksson, julinformatör/pressansvarig Posten, tfn 08-781 55 19

Bilder för fri publicering: www.funasdalsberget.se

www.levandejulkort.se

Funäsdalens Alpina AB, som har sitt säte i Funäsdalen, bildades under våren 2006 då man förvärvade Funäsdalsberget av Funäsdalsberget AB. Ägarna består av skidälskande entreprenörer som har sitt hjärta här i Funäsdalen och cirka 40 Funäsdalsbor, som genom det gamla bolaget är delägare i Funäsdalens Alpina. Nya Funäsdalsberget invigdes i december 2008 med bland annat en ny 6-stolslift och 14 nya nedfarter. Målet är att skapa ett av Sveriges bästa områden för skidupplevelser. Totalt beräknar man att investeringarna i Funäsdalsberget kommer att uppgå till cirka 1 miljard kronor fram till 2012.

I snösäkra västra Härjedalen ligger Funäsdalsberget, precis ovanför Funäsdalens bykärna. Funäsdalsberget är ett känt centrum för många alpina tävlingar och den äkta äventyrsåkning som berget erbjuder. "Äventyr för hela familjen" innebär nu också att man utvecklar en ny Funpark "Trötparken" och för de mindre barnen Loskogen samt Lolandet.