Posten AB

Postens logistikpris 2003 går till Svenska Spel

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2003 18:45 CEST

I samband med genomförandet av Postens årliga idékonferens, Visioner & Verklighet, utsågs idag Svenska Spel till vinnare av Postens logistikpristävling, Posten Logistics Award.

Visioner och Verklighet syftar till att synliggöra logistikens betydelse för både näringsliv och samhälle. Posten Logistics Award går till ett företag eller en organisation som skapat den mest effektiva, innovativa och kreativa logistiklösningen.

Motiveringen lyder:

" Genom kreativitet och uppfinningsrikedom har vinnaren utvecklat en helt ny distributionsmodell i sin bransch. Den nya modellen baseras på modern IT-teknik och leder till en avsevärd förenkling och kostnadsbesparing hos kunderna såväl som i den egna verksamheten. "

Svenska Spel har reducerat sina kostnader för distribution och administration av sina lotter med cirka 25 miljoner kronor per år. Detta tack vare den nya distributionsprocessen för lotter som de utvecklat tillsammans med HIT och Posten.

Björn Sjöström är chef för Posten eHandel och Logistik, samt medlem i juryn, som valde Svenska Spel till vinnare av Posten Logistics Award:
- Svenska Spel vann för att de har fått tydliga och mätbara effekter samt mycket kundnytta med sin
logistiklösning. Det verkligt innovativa är att lotten inte blir till värdehandling förrän den kommit till
ombudet.

- Att få Posten logistics Award är jättestort för Svenska Spel. Det visar att vi kan jobba tvärs igenom
organisationen, säger Meg Tivéus, Vd Svenska Spel.

- Det är ett lagpris och det är faktist lite av ett lotteri att vinna det här, säger Gunnar Grönlund,
administrativ chef, Svenska Spel. Han förtydligar:
- Det är samma vinstchanser som på triss, en på fyra.

Övriga nominerade var Cyclecomponents, ELFA AB och Stockholms Läns Landsting.

Priset var en vacker glasskulptur av Benjamin Slotteröy.

Juryn bestod av Mats Abrahamsson, professor i affärslogistik vid Linköpings Tekniska Högskola, Torkel Elgh, vd Electrolux Logistics AB, Björn Sjöström, chef för Postens affärsenhet eHandel & Logistik samt Stefan Karlöf, konsult, Karlöf Kommunikation AB.

För mer information:
Ing-Marie Bergqvist, Posten eHandel & Logistik
E-post: ing-marie.bergqvist@posten.se

Helena Kollberg, Posten eHandel & Logistik
E-post: helena.kollberg@posten.se

Gunnar Gröndahl, administrativ chef, Svenska Spel, telefon: 0498-26 35 48
Bengt Krantz, Key Account Manager, Posten, telefon: 08-781 79 67

Bilder finns tillgängliga via Postens presstjänst.
Postens presstjänst 08-23 10 10 eller press@posten.se
Webbadress: http://www.posten.se/visioner

Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Kort sagt är vi experter på allt mellan "Till och Från". Med över 3 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,3 miljoner hushåll och 800 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi cirka 20 miljoner försändelser. Med cirka 40 000 medarbetare och en omsättning på över 23 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Moderbolag i koncernen är Posten AB (publ) som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se