Posten AB

Postens logistikpris går till Dustin AB

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2004 11:04 CEST

Dustin AB har utsetts till årets vinnare av Postens logistikpris, Posten Logistics Award. Priset delades ut i går i samband med Postens årliga logistikkonferens Visioner & Verklighet på Hotel Rival i Stockholm.

Postens logistikpris instiftades år 2002 för att uppmärksamma och premiera god logistik. Priset går till ett företag eller en organisation som skapat den mest effektiva, innovativa och kreativa logistiklösningen.

Motiveringen lyder:
"Dustin har genom ett målmedvetet och systematiskt arbete med sina affärsprocesser och sitt IT-stöd skapat en snabb, exakt och pålitlig logistik. Företaget har genom detta skaffat sig en total kontroll över sina processer samtidigt som man har brutit mot en rad vedertagna mönster.
Sammantaget har detta etablerat Dustin som en lönsam, ledande aktör på en hårt konkurrensutsatt marknad."

Dustin
har ett omfattande, men värdeskapande eget lager
köper från de leverantörer som erbjuder bäst pris och leveransvillkor i det enskilda fallet, i stället för att ha fasta leverantörer
kombinerar omfattande traditionell katalogmarknadsföring och Internetförsäljning

Priset är en glasskulptur av konstnärinnan Gabriella Höglin.

Juryn bestod av :
Mats Abrahamsson (ordförande), professor i logistik, Linköpings Tekniska Högskola samt medlem av Postens koncernstyrelse, Torkel Elgh, VD Electrolux Logistics AB, Signhild Hansen, VD Svenska Lantchips AB samt vice ordförande i Svenskt Näringsliv, Göran Sällqvist, vVD Posten Sverige AB och chef för Division Produktion och Logistik, Peter Dahlén, chef för Postens logistiksortiment, Stefan Karlöf, konsult, Karlöf Kommunikation AB.

Övriga finalister till logistikpriset 2004 var: inkClub AB, Seelig AB och AB Volvo/Volvo Cars Corporation.

En bild på vinnaren Bo Lundevall, VD Dustin AB, finner du via länken nedan.

För mer information:
Bo Lundevall, VD Dustin AB, tel: 08-553 40 000 , e-post:bo.lundevall@dustin.se
Kajsa Melin, marknadsansvarig Dustin AB, tel: 08-553 44 121, e-post: kajsa.melin@dustin.se
Postens presstjänst, bemannad dygnet runt: 08-23 10 10

Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 3 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,3 miljoner hushåll och 800 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 35 000 medarbetare och en omsättning på över 24 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Moderbolag i koncernen är Posten AB (publ) som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se