Kultur i Väst

Povels Naturbarn knäpper upp Ramel-texter och melodier

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2010 07:59 CET

Efter den uppskattade Musik i Väst-turnén i höstas är det nu dags för ett nytt besök av två av de mest självklara Povel-kännarna, dottern Lotta och sonen Mikael. Med sig har de en mini-show baserad på brev, samtal, minnen och några av Povels mest omtyckta texter och melodier.

Man kan skriva kilometervis om Povel Ramels betydelse i svensk musik- och nöjeshistoria. Om alla han har influerat (från Robert Broberg till The Hives), alla stjärnor han tänt ("alla har vi krupit fram mellan Povel Ramels framtänder", som Gösta Ekman sa) och om alla sucçéer (från radioserierna på 40-talet till de stora showturnéerna under de följande sex decennierna).

Tage Danielsson uttryckte det så här: "Povels musikaliska härnadståg mot cynisk idiotmusik och dålig kvalitet är ett kulturpolitiskt storverk". Andra skulle nog bara säga att han skrivit många av de genialaste, roligaste och mest omtyckta sångerna vi har.

Två av de mest självklara Povel-kännarna, dottern Lotta (skådespelare och regissör) och sonen Mikael (musiker och musikterapeut), presenterar här sina personliga urval tillsammans med medmusikern Backa Hans Eriksson, som också spelat med Povel i många sammanhang.

Povels Naturbarn är en originalproduktion för Musik i Väst. Den första turnén i höstas blev mycket uppskattad och under mars får den västsvenska publiken en ny chans att möta den lilla ensemblen.

Konserter våren 2010
5 mars 20.00 Kinnekullegården, Götene
7 mars 17.00 Folkets Hus, Lysekil
8 mars 14.00 Kulturhuset Kajutan, Henån
10 mars 19.30 Kustens Hus Göteborg
11 mars 18.00 Surte Glasbruk, Surte
12 mars 15.00 Halmens Hus, Kaffestugan, Bengtsfors
13 mars Folkets Hus, Skene
14 mars 18.00 Tidaholms Folkets Park

Seniorkonserter ges på följande orter
Uddevalla (4/3)
Vänersborg (5/3)
Henån (8/3)
Göteborg (9/3)
Surte (11/3)
Bengtsfors (12/3)

kontakta Kajsa Paulsson på Musik i Väst
kajsa.paulsson@miv.se

Finns på www.miv.se/new/press/pressbilder

___________________________

Musik i Väst
SE 400 10 GÖTEBORG

Huvudkontor: Vallgatan 38
tel: 031 10 21 00

fax: 031 10 21 01

e-post:info@miv.se

Musik i Väst är en del av Kultur i Väst, Västra Götalandsregionen.