Powa Technologies

PowaTag presenterar revolutionerande "touch to buy" för sociala medier

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2014 08:00 CEST

PowaTag presenterar revolutionerande "touch to buy" för sociala medier

Användare på Twitter, Facebook, Pinterest och Instagram kan handla omedelbart med ett enda tryck på mobilen.

Trots att sociala medier nu står för nio procent av alla marknadsföringskostnader är försäljningen på dessa plattformar mindre än en procent av den totala omsättningen. Powa Technologies visar idag sin innovativa ”PowaTag mobile commerce”-applikation som gör det möjligt för konsumenterna att handla varor via sociala medier på några sekunder med ett enda tryck på sin smartphone.

PowaTag ger nu alla konsumenter makten att genomföra köp när som helst, var som helst med hjälp av olika utlösande faktorer och affären slutförs på bara tre sekunder med hjälp av tidigare inlagda betalnings- och adressuppgifter.

Med den senaste integreringen kommer detta att ge varumärken och återförsäljare möjligheten att erbjuda direktförsäljning till användare på Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest och Linkedin, vilket skapar en helt ny försäljningskanal med en räckvidd på hundratals miljoner konsumenter runt om i världen. Inlägg och bilder på dessa olika plattformar kan inkludera webbadresser som aktiverar applikationen och användare som inte har PowaTag installerat kommer att föras till appen nedladdningssida innan köpet kan slutföras.

En färsk studie från Duke University förutspår att handeln på sociala medier kommer att nå 21 procent inom de närmaste fem åren - en tillväxt på 128 procent från nuvarande 9 procent[1]. Trots ökningen visade forskningen också att endast 15 procent av företagens marknadschefer kunde kvantifiera effekterna av sociala medier i deras verksamhet. Vidare visar en annan studie från Monetate att sociala kanaler hade en försäljningskonversation på endast 0,71 procent förra året.[2]

Dan Wagner, e-handelsveteran och koncernchef samt ordförande i Powa Technologies, kommenterar: "Då Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest och Linkedin är en integrerad del av vardagen för hundratals miljoner människor runt om i världen, så det är inte konstigt e-handeln på sociala medier blivit den nya heliga Graal inom detaljhandeln. Betänker man att den genomsnittliga personen i Storbritannien spenderar 12 procent av sin tid på sociala nätverk, är potentialen som försäljningskanal helt enkelt häpnadsväckande.”

"Trots att nästan varje återförsäljare på planeten investerar mer pengar i sociala medier, är den mätbara direktavkastningen fortfarande chockerande liten. Införandet av PowaTag ger äntligen återförsäljaren en enorm möjlighet att inom e-handeln uppnå verklig, mätbar försäljning genom deras närvaro i sociala medier”

Sociala medier är bara den senaste av triggers i applikationen – tillsammans med QR-koder, java script, iBeacons, NFC-teknik och ljudtaggar inbäddade i både live- och förinspelad etermedia. All känslig användarinformation lagras separat genom Powa på en säkrad PCI nivå 1-kompatibel webbplats och lagras inte på den mobila enheten. Mer än 800 märken och återförsäljare runt om i världen har hittills anmält sig till PowaTag.

Dan Wagner tillägger: "Även om det har förekommit försök till social media-handel tidigare, är skillnaden att PowaTag är universell – oavsett om det är i en butik, på en reklamskylt eller på deras wall eller tidslinje kommer konsumenter att kunna använda PowaTag som enda applikation för all mobil e-handel. "

PowaTag In Action - https://www.youtube.com/watch?v=or0L7UnaP6g

För mer information:
Jacob Forssblad
jacob@cedkommunikation.se

[1] The CMO Survey, 03.09.14 - http://www.cmosurvey.org/

[2] Monetate Ecommerce Quarterly, 24.05.14 - http://www.dmconfidential.com/report-social-commerce-has-a-long-way-to-go-as-pinterest-gains-ground-on-facebook-in-terms-of-site-traffic/

Om Powa Technologies

Powa-plattformen skapades för att kunna erbjuda en komplett omnichannel-lösning för återförsäljare och varumärken. Plattformen består av tre produkter - PowaWeb (plattform för e-handel på webben), PowaPOS (innovativ hårdvara och mjukvara för fysisk butiksmiljö) och PowaTag (som möjliggör "handla var som helst"-transaktioner).

Alla Powa-sidor är PCI-nivå 1-kompatibel och helt säkra.

Om PowaTag

Detaljhandeln har förändrats för alltid med världslanseringen av PowaTag, den revolutionerande nya aktiveringstjänsten från Powa Technologies. Över 800 globala varumärken inklusive Universal Music och Carrefour har anmält sig till PowaTag de senaste månaderna. Här är några grundläggande fördelar med lösningen:

• PowaTag omvandlar impuls till köp och eliminerar väntetiden som leder till ofullständiga transaktioner.
  • Offline-miljöer och tryckt material blir online shopping-miljöer - även om butiken är stängd.
  • Print, affischer och Tv-reklam blir försäljningsplatser och som möjliggör reala ROI-mätningar.
  • Etermedier, inklusive evenemang såsom fotbollsmatcher och konserter omvandlas med Audio Tags
  • Inga tillägg krävs - använder telefonens optik, mikrofon och andra sensorer som numera är standard.
  • Använder befintliga betalningslösningar istället för att ersätta dem.
  • Avlägsnar behovet för konsumenten att knappa in känsliga uppgifter vid varje köptillfälle.
  • Inga kreditkorts uppgifter lagras på enheten - allt lagras i en moln-lösning med PCI Level 1-certifiering