PUSH Sverige

Power Shift Sverige, hållbarhetskonferens för unga till Umeå 22-24 augusti

Pressmeddelande   •  Aug 07, 2014 08:51 CEST

Temat för Power Shift 2014 är social hållbarhet och fokus ligger på kopplingen mellan sociala frågor och klimat- och miljöutmaningar. Syftet med konferensen är att skapa en mötesplats där deltagarna kan knyta kontakter, utbyta erfarenheter och få kunskap och verktyg för att kunna vara en aktiv del i en hållbar samhällsutveckling.

“Idag talas det om att unga i Sverige har klimatångest, och det finns en stark vilja att ställa om samhället. Men att ha ångest som drivkraft är inte hållbart i längden, och vi behöver prata om hur vi kan skapa en hållbar miljörörelse. Det är en av de saker vi kommer tala om på Power Shift i Umeå.” säger Mårten Pella, projektledare för Power Shift Sverige.

Power Shift arrangerades för första gången år 2007 i USA och har idag spridit sig till länder över hela världen. I Sverige arrangeras Power Shift för fjärde året i rad och allt arbete med konferensen görs ideellt av unga från nätverket PUSH Sverige.

”På en konferens där vi pratar om mångfald och representation genom antirasism och jämställdhet, ville vi även visa på vikten av att geografiskt inkludera hela Sverige. Att Umeå även är Europas kulturhuvudstad och har ryktet om sig att bubbla av ungt engagemang talade ju inte precis emot placeringen av konferensen.” Johline Lindholm, ordförande PUSH.

Genom inspirerande föreläsningar och workshops, kulturinslag och aktivt deltagande kommer deltagarna på Power Shift 2014 att förflyttas från problembelysning till verktyg för förändring. På programmet står innehållsskapare från både företagsvärlden och den ideella sektorn och nya namn och program uppdateras kontinuerligt på www.powershift.se.

Johline Lindholm, Power Shift 2014
johline@pushsverige.se
(+46) 0704 86 77 10

PUSH Sverige arbetar för att skapa engagemang, kunskap och samarbeten hos unga rörande social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet, samt för att visa dagens beslutsfattare vilket starkt stöd det finns för att höja ambitionerna. PUSH arrangerar årligen hållbarhetskonferensen Power Shift Sverige.

www.pushsverige.se www.powershift.se