Spinn

PR-bidragen som skapade mest spinn i tillvaron: De tog emot pris i årets upplaga av Spinngalan

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2010 23:40 CET

Stämningen var magisk inne i Vinterträdgården på Grand Hotell där guld och silver togs emot bland klingande glas och jubel från branschkollegorna. 41 tävlingsbidrag blev till 18 vinnare där tio silverdiplom och åtta guldpriser delades ut. På scenen syntes bland annat den renommerade Paul Holmes som delade ut pris i kategorin Årets Nordiska Kampanj och moderatorn Måns Möller som stormtrivdes bland PR-rävar, rookies, reklamare och marknadsfolk.

”De bidrag som vann har verkligen gett inspiration till branschen och skapat strävan efter att vilja leverera lika effektivt och kreativt PR-arbete under 2011”, säger Jan Lindow, Spinngeneral och VD för MSL.  ”Bland annat har julen räddats, det har gjorts en massa politisk vadslagning, gamers fick ett sommarkollo och alkoholkalorier har mätts i antal köttbullar - alla bidragen som vunnit och nominerats har visat att det är lika utmanande som roligt att arbeta med PR”.

Årets B2B-kampanj
Guld: Prime & Electrolux PR Studio med Vac from the sea  för Electrolux.
Mattias Ström, projektledare på Prime, berättar att syftet med kampanjen har varit att både väcka uppmärksamhet om miljöfrågan men också relevantgöra återvinningsbar plast.

Silver: Friends Agenda med Scandinavia Android TV för People of Lava.

Årets Nordiska kampanj
Guld: Geelmuyden Kiese, CP+B & OneVoice med Den sårbara mannen för Philips.
”Briefen vi gav var att inte en endaste krona ska spenderas på köpta medier”, säger Philips marknadschef Monika Ustarbowska med ett stort leende. Åsa Elm på Geelmuyden Kiese berättar att man ville få män att prata som kvinnor gör när det kommer till ansiktsvård.

Årets Experiential Marketing
Guld: Dahlheim & Sjöqvist med HPs sommarkollo för HP.
Pelle Sjöqvist berättar att man, med kampanjen, har förändrat PR genom att gå från Public Relations till Public Engagement. ”Det har varit roligt att unga gamers har fått göra en egen kampanj, där de bland annat gjort egen webbradio. De skapade mediekanalen själva och gav kampanjen en enorm trovärdighet”, säger Pelle Sjöqvist med stor glädje.

Silver: Jung Relations, Euro RSCG & Knock med Subject60 för Volvo.
Silver: Weber Shandwick med Max maxar miljön i Almedalen för Max Hamburgare.

Årets word-of-mouth-kampanj
Guld: Prime & Ogilvy med Rädda Julen för Marabou.

Med en tacksam traditionsbunden produkt som väcker starka känslor tror Malin Jönsson från Craft Foods att man lyckades med kampanjen då man hittade ett bra verktyg för att uttrycka sin smak. Kampanjen hittade kopplingen mellan pralin och personlighet och Malin får medhåll från Robert Aras på Prime. På frågan vilka praliner respektive är blir svaret körsbärslikör och gräddnougat.

Silver: Jung Relations med Every team needs a shirt with a story för Adidas.
Silver: Jung von Matt med Sandhamn för MTG TV.

Årets Rookie
Konsulten Farshad Shadloo från Aspekta vann det ärofyllda priset som årets rookie.
Årets Rookie blev en märkbart överraskad Farshad som inte hade några föraningar om att han skulle vinna. Med sin bas i Malmö tycker han att det är roligt att bli uppmärksammad i Stockholm där alla stora kampanjer görs. Efter årsskiftet byts Malmö mot Springtime och för framtiden förhoppningsvis blir det fler Spinngalor och glamour för Farshad.

Årets Samhällsinformationskampanj
Guld: Deportivo AB med Kaloriprofilen för IQ.
Med ett så gammalt problem kan det tyckas svårt att vara innovativ kring vinklingen men med kampanjen har man hittat ett smart förhållningssätt mellan alkohol och kalorier med glimten i ögat tycker Ann-Therese Enarsson från IQ och Mats Melberg projektledare. Kampanjen har inte haft några officiella ambassadörer men trots det har man lyckats återuppta diskussionen kring kalorimärkning av alkohol.

Silver: Spotlight PR & GyroHSR med Bordellen i Almedalen för Järfälla tjejjour.
Silver: Åkestam Holst med Hur Hetero? för Stockholm Pride.

Årets konsumentkampanj - totalbudget över 1000 000 kr
Guld: Prime & Ogilvy med Rädda Julen för Marabou.
Med en träffsäkerhet har de skapat ett enormt engagemang hos målgruppen. Man har vågat släppa kontrollen och lyckats få en kampanj som levt sitt eget liv. På ett ypperligt sätt.

Silver: Jung Relations med ABSOLUT NO LABEL för Absolut Vodka.

Årets konsumentkampanj – totalbudget under 1000 000 kr
Guld: Cohn & Wolfe med Valspelet för Unibet.
Med ett enormt stort genomslag i alla kanaler och en högre träffsäkerhet än opinionsmätningarna har Unibet lyckats göra valet roligare. Man har lyckats koppla ett befintligt engagemang med varumärket Unibet och nått en ny målgrupp. Detta är första gången ett spelbolag blir nominerad i Spinn.

Silver: Dahlheim & Sjöqvist med HPs sommarkollo för HP.
Silver: Jung Relations med Every team needs a shirt with a story för Adidas.