Agent25 Sverige AB

PR-börsen juni:Comeback för Nokias Jorma och Igel sparkade sig upp i toppen

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2004 10:50 CEST

När Agent25 sammanfattar juni månads publicitet bland börsbolagen står det klart att Nokia gör comeback som det bolag som får flest omnämnanden i pressen. Även Teliachefen Anders Igel har sparkat sig upp i toppen.

Nokia är återigen A-listans mest omskrivna företag och Jorma Ollila har tagit ett jättekliv från 18:e plats till delad tvåa tillsammans med Telias Anders Igel, som börsens mest omskrivna VD.

- Nokias revanschlystnad på mobilmarknaden har även återspeglats i uppmärksamheten. PR-offensiven med lansering av nya telefonmodeller har fört tillbaka Nokia till toppen på den mediala tronen. Telias Anders Igel klättrade upp till en delad andraplats när han gjorde sig av med sin ställföreträdande koncernchef, säger Johan Johansson, analytiker på Agent25.

TV4 och dess VD Jan Scherman behåller toppositionen. Juni har varit en stark PR-månad för TV4 med både positiva och negativa nyheter, bland annat en massiv publicitet kring det infekterade avtalet med Stim, uppsägning av 70 medarbetare och lansering av nya programledare för Nyhetsmorgon.

Fem i topp juni

Börs-VD (A-listan)
1 (3) Jan Scherman (TV4): 114
2 (8) Anders Igel (TeliaSonera): 100
(18) Jorma Ollila (Nokia): 100
4 (2) Hans-Erik Andersson (Skandia): 79
5 (10) Jürgen Dormann (ABB/avgående): 75

Bolag (A-listan)
1 (3) Nokia: 1 992
2 (1) TV4: 1 881
3 (4) Volvo: 1 837
4 (7) TeliaSonera: 1 506
5 (2) Ericsson: 906
Förra månadens placering inom parantes. Siffran anger antal omnämnanden i juni månad.

Se hela listan på http://www.agent25.se/prbors/jun/

Fakta om PR-börsen
PR-börsen är en lista som sammanställs av omvärldsbevakningsföretaget Agent25. PR-börsen mäter hur mycket det skrivs om A-listans bolag och VD:ar varje månad i 450 olika nyhetskällor på nätet. Varje dag publiceras drygt 7 000 artiklar i dessa källor och är efter publicering direkt sökbara via Agent25.

För mer information:
Robert Tinterov, VD Agent25: 070-249 77 90
Johan Johansson, analytiker Agent25: 08-534 80 406

Se även www.agent25.se/press

Agent25 gör det möjligt att snabbt, effektivt och prisvärt bevaka vad närmare 3000 nyhetskällor dagligen publicerar på nätet. Användarna lägger själva upp vad agenterna ska söka efter och hur ofta sökresultatet ska presenteras. Över 2 200 kunder har sedan starten 1998 köpt omvärldsbevakning av Agent25. Verksamhet bedrivs idag i Sverige, Norge och Tyskland. För att testa våra tjänster, gå till www.agent25.se