Ving Sverige AB

Prag höstens city-bubblare hos Ving

Pressmeddelande   •   Aug 27, 2015 14:00 CEST

Hösten närmar sig med stormsteg och många passar nu på att boka in en resa till en storstad med Ving. London är fortsatt svenskarnas favorit dit allra flest reser under perioden september-november. På andra plats kommer Barcelona följt av Rom. Därefter kommer höstens bubblare Prag som tar sig in på en fjärdeplacering före det klassiska city-resmålet Paris.

Antalet bokningar till den tjeckiska huvudstaden har ökat med 67 procent i höst jämfört med förra året. Prag står därmed för den procentuellt sett största ökningen av Vings city-resmål.

- Det är väldigt roligt att Prag har seglat upp som en av favoriterna bland svenskarna i höst. Den tjeckiska huvudstaden är perfekt för en weekend-resa. Flygresan är kort och det är billigt. Dessutom finns det mycket att se och göra och för alla öl-fantaster är detta verkligen en storstad att räkna med, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Bland de resmål som ökat allra mest vad gäller bokningar i höst kommer, förutom Prag, Rom som ökat med 53 procent samt Wien som ökat med 27 procent.

Topp 5: Hit reser flest svenskar i höst

1. London

2. Barcelona

3. Rom

4. Prag

5. Paris

Topp 5: Störst ökning i antalet bokningar i höst (jämfört med förra året)

1. Prag + 67 procent

2. Rom + 53 procent

3. Wien + 27 procent

4. Barcelona + 21 procent

5. Berlin + 19 procent

I Vings program finns över 40 storstäder att välja mellan med ett brett utbud av hotell i olika prisklasser. Resorna kan antingen bokas som paket med flyg och hotell eller separat med enbart flyg eller hotell.  Reslängden är flexibel liksom avresedatum.

Prisexempel: Två nätter i Prag. Flyg från Arlanda, Stockholm den 9 november 2015. Boende på Gloria Hotel (VVV), 1 690 kronor per person.

Bild: Prag, fotograf David Johansson, Ving

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075, magdalena.ohrn@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och
hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i egna butiker och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med ca 180 anställda och cirka 650 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den
internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.