TjeckienExperten AB

Prague Handball Cup 2013

Pressmeddelande   •   Apr 10, 2013 09:14 CEST

Prag Handboll Cup (PHC) är världens största årligen återkommande handbollsturnering inomhus för ungdomar. Matcherna spelas i fem ålderskategorier för flickor och för pojkar. Årets cup samlade 410 lag från 22 länder. Sverige ställde upp med 34 lag. Flest lag (128) kom från hemmanationen Tjeckien följt av Danmark som hade 74 lag.
Danskarna blev den bästa nationen med vinst i fyra kategorier, tre vinster togs lite oväntat av Ungern och en vinst vardera tog Sverige, Kroatien och Slovakien. Den enda vinsten i år för Sverige togs av HK Ankaret P-96 från Bjärred, stort grattis till laget som gick genom alla matcher utan förlust. Jag hade förmånen att se några av deras matcher, de spelade disciplinerat och jag vill även lyfta fram lagledarnas arbete, som lät alla spela och styrde laget till vinsten.
För övriga svenska framgångar stod OV Handbolls P-96 och Lugi P-98 med sina tredjeplatser.
HK Ankaret fick även en utmärkelse genom Simon Renblad från P-96, som blev utnämnd till den bäste spelare i sin ålderskategori. Grattis!

Jiri Polacek

TjeckienExperten AB är Sveriges största arrangör av paketresor till Tjeckien. Vi har varit verksamma sedan 1996. Fotbollspaket.se är bifirma till TjeckienExperten och har unikt samarbete med engelska storklubbar.