Praktiska

Praktiska söker ny huvudman till sina program i Haparanda - Tornedalsskolan tar över eleverna i åk 2 och erbjuder nya platser till åk 1-eleverna

Pressmeddelande   •   Aug 17, 2012 13:05 CEST

Praktiska Sverige har under året renodlat sitt skolkoncept vilket fått till följd att ett par av koncernens allra minsta skolor har lagts ner. I Haparanda har man istället önskat att skolan ska få finnas kvar, men försökt hitta en ny huvudman. Praktiska har därför sedan en tid fört en dialog med Haparanda kommun för att undersöka möjligheterna att Tornedalsskolan breddar sitt programutbud med VVS och Hantverk, de program Praktiska driver i Haparanda idag.

Haparanda kommun kommer från och med höstterminsstarten att bli ny huvudman för de elever som ska börja åk 2 på VVS och Hantverksprogrammet. Blivande åk 1-elever som sökt dessa program på Praktiska kommer att erbjudas platser i Tornedalsskolans ordinarie programutbud.

- Vi har gjort en grundlig analys av de program som långsiktigt passar för Torndalsskolan, och där ingår inte VVS och Hantverk, säger rektor John Waltari. Därför kommer åk 1-eleverna att erbjudas plats på något av de övriga program vi har på skolan. Däremot kommer vi att ta över eleverna från åk 2 på sina befintliga program och säkerställa att de kan slutföra sina utbildningar.

Tornedalsskolan tar med omgående över de 11 elever i åk 2 som går VVS- resp Hantverksprogrammet på Praktiska.

- Vi har haft en mycket bra dialog i största samförstånd med Haparanda Kommun och Tornedalsskolan, där vi kunnat föra en konstruktiv dialog och gemensamt haft elevernas bästa för ögonen i den uppkomna situationen, säger Patrik Wigelius, utbildningschef för Praktiska Sverige AB. Viktigast i processen har varit att ingen elev ska börja en utbildning som inte kan garanteras att de kan slutföra i Haparanda.

Var och en av åk 1-eleverna kommer omgående att få individuellt stöd och personlig rådgivning inför omval till nytt program.

Bertil Segerlund
Skolintendent
Haparanda Kommun
Tel. 0922 150 84

Patrik Wigelius
Utbildningschef Praktiska
Praktiska Sverige AB
Tel. 070 866 06 80

John Waltari
Rektor
Tornedalsskolan
Tel. 0922 150 80

Praktiska är ledande i Sverige inom praktiska yrkesutbildningar, och driver idag 44 gymnasieskolor med ca 5 500 elever. Företaget har under flera år utvecklat en modell för lärlingsutbildningar och har som ambition att fortsätta leda utvecklingen av utbildningar som möter arbetsmarknadens krav.