Praktiska

Praktiskas lärlingsutbildningar ger jobb - 73% går ut i jobb direkt efter avslutade studier

Pressmeddelande   •   Jun 28, 2013 16:19 CEST

Praktiska arbetar varje dag med att få ut ungdomar i yrkeslivet. Av de elever som avslutade sin lärlings­utbildning på någon av Praktiskas gymnasieskolor fick hela 73 procent anställning direkt efter avslutade studier.

Vid EUs toppmöte i Bryssel 27-28 juni togs beslutet om att satsa minst 6 miljarder euro på unga arbetslösa. Fredrik Reinfeldt säger att de viktigaste förändringarna är de som Sverige genomför på egen hand, så som hur vi kan få lärlingssystemet med länkar in i arbetslivet från vårt utbildningssystem att fungera bättre.

För de elever som valt att gå en yrkesutbildning på gymnasienivå på någon av Praktiskas skolor ser framtidsutsikterna ljusa ut. I snitt får cirka tre av fyra jobb - direkt efter studierna.

Praktiska bidrar till sänkt ungdomsarbetslöshet
Jarl Uggla, VD på Praktiska är stolt och glad att så många av skolornas elever kliver direkt in i sin yrkesroll efter utbildningens slut.

– Vi ser att jobbsugna ungdomar från våra lärlingsutbildningar blir attraktiva på arbetsmarknaden så snart de slutar skolan. I en tid av hög ungdomsarbetslöshet känns detta förstås extra betydelsefullt ur ett samhällsperspektiv, utöver det stora värde det innebär för varje elev att få ett jobb, säger Jarl.

Kombinationen med relevanta studier och bra lärlingsplatser är ett sätt för många elever att kunna ta det svåra och så viktiga första steget in på arbetsmarknaden. Ambitionen är förstås att alla elever ska uppfylla sin jobbdröm, oavsett om det gäller anställning, eget företagande eller vidare studier efter sin gymnasieutbildning.

Praktiska drivande i att utveckla lärlingsutbildningar
Som en av de allra största aktörerna inom yrkesutbildningar i Sverige vill Praktiska vara drivande i att stärka utbildningskvaliteten och öka anpassningen till de behov som finns på arbetsmarknaden. Exempel på insatser är utbildning för yrkeslärare i samarbete med högskolor och universitet, handledarutbildningar och samarbeten inom olika branscher för att fånga upp deras behov.

Praktiska arbetar i nära kontakt med näringslivet och arbetar hela tiden med att utveckla samarbetet med handledare, företag och branschorganisationer runt om i landet. Den nära dialogen gör att vi kan skapa ännu bättre utbildningar med relevant innehåll för både elever och arbetsmarknad. Vi arbetar, på så sätt, aktivt för att ge ungdomar en möjlighet att komma ut i arbetslivet.

Praktiska är ledande i Sverige inom praktiska yrkesutbildningar, och driver idag gymnasieskolor på 36 orter med närmare 5 000 elever. Företaget har under flera år utvecklat en modell för lärlingsutbildningar och har som ambition att fortsätta leda utvecklingen av utbildningar som möter arbetsmarknadens krav.