MKFC Cloud Campus

Pratforum till e-Lärande

Pressmeddelande   •   Nov 20, 2006 10:00 CET

Möjligheten att studera hemifrån och jobbifrån har ökat jämlikheten inom utbildningar. Studerande har mottagit e-Lärandet med jubel enligt flera undersökningar. Distansstudier har upplevts positivt trots att metoden har i Sverige knappt börjat utvecklas. Till terminstarten utvecklar MKFC e-Lärandet med Vaestro Pratforum.

På e-pratforumet Vaestro kan studerande och lärare tala med varandra och lyssna på varandras tal när som helst.
Asynkron talfunktion betyder att studenter och lärare kan komma in i diskussionforum när det passar. E-Lärande med integrerat tal och ljud berikar studierna och ge ökad frihet i tid och rum.

- Kursdeltagare kan använda Vaestro pratforum på diskussionsgrupper i Edulink. Pratfunktionen skapar nya möjligheter för interaktionen och inlärningen . Vinsten är tydligast inom språkstudier men deltagare kommer kreativt att använda pratfunktionen till mycket annat, berättar Marja-Riitta Ritanoro, rektorn. Vi har en kurs om mänskliga rättigheter där studerande kan redovisa uppgifter som " tal till folket " eller som en videofilmad dans och musikföreställning. Kul, nu väntar med spänning på redovisningar på Vaestro- Pratforumet.

- Projekteringen genomförs i nära samarbete mellan MKFC och Edusolutions OY. Pratforum inkluderar kursdeltagare, lärare och administratörer. Projekteringen innehåller produktionen, arkitektur, design, användarvänlighet och plattfomers kompabilitet.
- Samarbetet med tekniker och pedagoger är vad som krävs för att e-Lärandet skall bli en framgångsfaktor i Sverige, säger den nöjda rektorn.
Därför genomförs projekteringen i nära samarbete med MKFC.

Edusolutions, leverantören av lärplattformen Edulink™ projekterar Vaestro Voiceforum till MKFC Edulink-plattform.
MKFC har i samarbete med Edusolutions tidigare integrerat SpeakIT en uppläsare av texter, Ellibs digitalt bibliotek, Readrunner för dyslektiker på e- Lärplattformen. MKFC Stockholms Folkhögskolas lärare har arbetat professionellt inom e-Lärandet under fem år.

Vaestro Voiceforum :

Edusolutions Oy
www.edusolutions.fi

För mer information, kontakta

Marja-riitta Ritanoro | rektor| rektor@mkfc.se | Phone +46-8-21 64 26 | Mobil 070- 4402206 Fax +46-8-22 14 16 | Skype MRRitanoro
Nätfolkhögskolan MKFC Stockholms Folkhögskola | Tyrgatan 13 | SE- 114 27 Sthlm | http://www.mkfc.se