Precise Biometrics AB

Precise Biometrics ehåller uppföljningsorder i Thailand och under en treårsperiod förväntas projektet ge cirka 20 miljoner kronor

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2006 13:55 CEST

Precise Biometrics AB (publ), ett svenskt företag som utvecklar och säljer världsledande och användarvänliga biometriska säkerhetslösningar baserade på fingeravtryck och smartkort, har fått en uppföljningsorder från de thailändska myndigheterna avseende biometri för nationella ID-kort. Precise Biometrics uppskattar att den förväntade intäkten, under en treårsperiod, är cirka 20 miljoner kronor. Thailandsprojektet i sin helhet innebär att Precise Biometrics tillsammans med Smart Card Systems International Co, Ltd (SSI), levererar biometri till det nationella ID-kortet till samtliga Thailands cirka 64 miljoner medborgare.

I april 2005 fick Precise Biometrics genombrottsordern i Thailand avseende licenser till
12 miljoner nationella ID-kort. Nu erhåller bolaget uppföljningsordern om licenser även till resterande thailändska nationella ID-kort. "Vi är naturligtvis glada att vi åter får förtroendet av de thailändska myndigheterna att leverera biometri till nationella ID-kort. Vi beräknar att denna andra fas av projektet, under en treårsperiod, kommer att generera cirka 20 miljoner kronor i intäkter. Intäkterna omfattar licenser för Precise Match-on-Card(TM) teknik samt licenser till fingeravtrycksläsare, men vi kommer även att erhålla intäkter genom underhållstjänster och försäljning av hårdvara" säger Christer Bergman, VD och koncernchef på Precise Biometrics.

Uppföljningsordern om resterande nationella ID-kort har precis som genombrottsordern erhållits i samarbete med Smart Card Systems International Co, Ltd (SSI), den lokala integratören och servicepartnern. "Integrationen i den första fasen av projektet har fungerat mycket bra och vi ser fram emot ett fortsatt samarbete med Precise Biometrics", säger Dr Sangchai Apichatthanapath, CEO på SSI.

Under året har projektet löpt enligt plan och Precise Match-on-Card(TM) har uppfyllt de tekniska krav och förväntningar som de thailändska myndigheterna haft på biometrilösningen. Därför var det inte helt oväntat att Precise Biometrics skulle få leverera licenserna även till de resterande nationella ID-korten.

"Utöver de förväntade intäkterna är Thailandsordern av mycket stor betydelse för oss som referensprojekt. Flera länder runt om i världen planerar att införa nationella ID-kort med biometri och genom vår framgång med Thailandsprojektet har vi bevisat att vår teknik är stabil, redo för en fullskalig utrullning, och att vi erbjuder en överlägsen prestanda", avslutar Christer Bergman, VD och koncernchef på Precise Biometrics.

Christer Bergman, VD och koncernchef, Precise Biometrics AB
Telefon 0730 35 67 26 eller +1 703 405 8255
E-post christer.bergman@precisebiometrics.com

Precise Biometrics AB (publ.) är ett innovativt säkerhetsföretag som levererar världsledande system för autentisering med hjälp av fingeravtryck och smartkort. Bolagets lösningar ersätter nycklar, PIN-koder och lösenord och ökar säkerheten i ID-kort och pass. Med den egenutvecklade tekniken Precise Match-on-Card(TM), har bolaget en ledande ställning inom smarta ID-kort. Via dotterbolaget Fyrplus Teknik kan Precise Biometrics leverera kompletta biometriska lösningar, baserade på exempelvis fingeravtryck, ansiktsform och iris, till den skandinaviska marknaden. Produktsortimentet inkluderar bland annat system för passerkontroll, för access till datorer och nätverk samt ID-kort och pass. Företagets huvudkontor finns i Lund. Dessutom finns dotterbolag i London och Washington D.C, USA. Dotterbolaget Fyrplus Teknik har huvudkontor i Karlstad och regionkontor i Linköping medan dotterbolaget Loqware har huvudkontor i Göteborg. Precise Biometrics är noterat på Stockholmsbörsens O-lista (PREC A). Läs mer på http://www.precisebiometrics.com/