Precise Biometrics AB

Precise Biometrics får order från statlig myndighet i USA värd MSEK 3,5

Pressmeddelande   •   Maj 18, 2004 09:58 CEST

Precise Biometrics AB (publ), som utvecklar och säljer världsledande och användarvänliga biometriska säkerhetslösningar baserade på fingeravtryck, har fått en inledande order på cirka MSEK 3,5 från en statlig myndighet i USA. Ordern avser företagets kombinerade fingeravtrycks- och smartkortsläsare och är en del av ett projekt med syfte att öka IT-säkerheten inom hela myndigheten.

Ordern på Precise Biometrics kombinerade fingeravtrycks- och smartkortsläsare erhölls i samarbete med en av företagets samarbetspartners och är en del av ett projekt med syfte att ersätta PIN-koder med autentisering via fingeravtryck inom den statliga myndigheten i USA.

De kombinerade fingeravtrycks- och smartkortsläsarna är optimerade för Precise Biometrics Precise Match-on-Card(TM)-teknik, som gör det möjligt att lagra och matcha fingeravtryck direkt på ett smartkort, istället för i en mindre säker miljö, som exemepelvis en dator.

"Denna order är väldigt viktig för oss, inte bara på grund av sin storlek, men också för att installationen kommer att bli vägledande för andra statliga myndigheter. Ordern är också ett bevis på den starka marknadsacceptans som vår Precise Match-on-Card(TM)-teknik åtnjuter", säger Christer Bergman, VD på Precise Biometrics.

De kombinerade fingeravtrycks- och smartkortsläsarna kommer att levereras under innevarande kvartal.

För ytterligare information kontakta:
Christer Bergman, VD och koncernchef, Precise Biometrics AB
Telefon: 0730-35 67 26 eller +1 703 405 82 55. E-post: christer.bergman@precisebiometrics.com

Precise Biometrics AB (publ.) är ett innovativt säkerhetsföretag som levererar världsledande system för autentisering med hjälp av fingeravtryck. Bolagets lösningar ersätter nycklar, PIN-koder och lösenord. Företagets produkter är kostnadseffektiva, ger säkerhet och bekvämlighet i kombination med ett starkt skydd för den personliga integriteten. Produktsortimentet inkluderar system för passerkontroll, för access till datorer och nätverk och för inbyggnad i mobila och fasta terminaler som mobiltelefoner och datorer.
Företagets huvudkontor finns i Lund. Dessutom finns kontor i Stockholm och dotterbolag i Washington D.C., USA. Precise Biometrics är noterat på Stockholmsbörsens O-lista (PREC A). Läs mer på http://www.precisebiometrics.com/