Precise Biometrics AB

Precise Biometrics får två uppföljningsordrar till US Department of State

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2004 09:12 CEST

Precise Biometrics AB (publ), som utvecklar och säljer världsledande och användarvänliga biometriska säkerhetslösningar baserade på fingeravtryck, fick i slutet av september två uppföljningsordrar till US Department of State, USA:s utrikesdepartement, värda totalt cirka MSEK 1,3. Liksom den inledande ordern är uppföljningsordrarna en del av ett projekt med syfte att ökad IT-säkerheten inom myndigheten.

Ordrarna avseende Precise Biometrics kombinerade fingeravtrycks- och smartkortsläsare, är ett resultat av ett samarbete med en av bolagets amerikanska partners inom IT-säkerhetslösningar.

"Vi är stolta över att motta ytterligare två ordrar till US Department of State i år. Med tanke på US Department of States strikta säkerhetskrav ser vi det som ett bevis på att våra produkter motsvarar deras höga förväntningar", säger Christer Bergman, VD på Precise Biometrics.

De kombinerade fingeravtrycks- och smartkortsläsarna är optimerade för Precise Biometrics Precise Match-on-Card(TM)-teknik, som gör det möjligt att lagra och matcha fingeravtryck direkt på ett smartkort, istället för i en mindre säker miljö, som exempelvis en dator. Användandet av smarta ID-lösningar har kommit att utgöra en viktig del av säkerhetssystemen inom företag och myndigheter. Kombinationen av biometri och smartkort gör det möjligt att öka säkerheten såväl i IT-miljöer som i passersystem.

De kombinerade fingeravtrycks- och smartkortsläsarna från Precise Biometrics levererades under det tredje kvartalet.

För ytterligare information kontakta:
Christer Bergman, VD och koncernchef, Precise Biometrics AB
Telefon: 0730-35 67 26. E-post: christer.bergman@precisebiometrics.com

Precise Biometrics AB (publ.) är ett innovativt säkerhetsföretag som levererar världsledande system för autentisering med hjälp av fingeravtryck. Bolagets lösningar ersätter nycklar, PIN-koder och lösenord. Företagets produkter är kostnadseffektiva, ger säkerhet och bekvämlighet i kombination med ett starkt skydd för den personliga integriteten. Produktsortimentet inkluderar system för passerkontroll, för access till datorer och nätverk och för inbyggnad i mobila och fasta terminaler som mobiltelefoner och datorer.
Företagets huvudkontor finns i Lund. Dessutom finns kontor i Stockholm och dotterbolag i Washington D.C., USA. Precise Biometrics är noterat på Stockholmsbörsens O-lista (PREC A). Läs mer på http://www.precisebiometrics.com/