Precise Biometrics AB

Precise Biometrics förvärvar resterande aktier i Loqware Sweden AB

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2005 10:38 CEST

Precise Biometrics AB (publ), som utvecklar och säljer världsledande och användarvänliga biometriska säkerhetslösningar baserade på fingeravtryck och smartkort, förvärvar nu de resterande 6% av aktierna i det svenska bolaget Loqware Sweden AB. Betalning sker genom nyemission av aktier i Precise Biometrics.

I början av augusti förvärvade Precise Biometrics 94 % av aktierna i Loqware Sweden AB från huvudägaren Lars Grundin. De resterande aktierna ägdes av ett tiotal privatpersoner som erbjöds att sälja sina aktier på samma villkor som huvudägaren gjorde. För varje innehav om 50 000 aktier i Loqware Sweden AB erbjöds aktieägarna en betalning av 3 750 aktier i Precise Biometrics AB. När nu samtliga aktieägare valt att sälja sina aktier mot betalning i aktier i Precise Biometrics innebär detta att en nyemission av 71 250 aktier i Precise Biometrics genomförs, vilket motsvarar ett värde av cirka 580 000 kronor. Nyemissionen sker inom ramen för det bemyndigande som gavs vid bolagsstämman i våras.

"Det känns väldigt bra att samtliga aktieägare nu accepterat vårt erbjudande. Nu kan vi koncentrera oss på att bearbeta marknaden och förvalta möjligheterna vi har skapat på den kinesiska marknaden med vårt kombinerade produktutbud ", säger Christer Bergman VD och koncernchef för Precise Biometrics AB.

Christer Bergman, VD och koncernchef, Precise Biometrics AB
Telefon 0730 35 67 26 eller +1 703 405 8255
E-post christer.bergman@precisebiometrics.com
Niklas Andersson, ekonomichef, Precise Biometrics AB
Telefon 046 31 11 02 eller 0730 35 67 02
E-post niklas.andersson@precisebiometrics.com

Precise Biometrics AB (publ.) är ett innovativt säkerhetsföretag som levererar världsledande system för autentisering med hjälp av fingeravtryck och smart kort. Bolagets lösningar ersätter nycklar, PIN-koder och lösenord och ökar säkerheten i ID-kort och pass. Med den egenutvecklade tekniken Precise Match-on-Card(TM), har bolaget en ledande ställning inom smarta ID-kort. Via dotterbolaget Fyrplus Teknik kan Precise Biometrics leverera kompletta biometriska lösningar, baserade på exempelvis fingeravtryck, ansiktsform och iris, till den skandinaviska marknaden. Produktsortimentet inkluderar bland annat system för passerkontroll, för access till datorer och nätverk samt ID-kort och pass. Företagets huvudkontor finns i Lund. Dessutom finns dotterbolag i London och Washington D.C, USA. Dotterbolaget Fyrplus Teknik har huvud-kontor i Karlstad och regionkontor i Linköping medan dotterbolaget Loqware har huvudkontor i Göteborg. Precise Biometrics är noterat på Stockholmsbörsens O-lista (PREC A).
Läs mer på http://www.precisebiometrics.com/