Precise Biometrics AB

Precise Biometrics i samarbete med Sun Microsystems för att leverera biometri för Java-baserade smartkort

Pressmeddelande   •  Nov 17, 2003 12:10 CET

Precise Biometrics AB (publ), som utvecklar och säljer världsledande och användarvänliga biometriska säkerhetslösningar baserade på fingeravtryck, har förstärkt sitt samarbete med Sun Microsystems, en ledande leverantör av produkter och tjänster för Internet. Som följd av en ökad efterfrågan på biometri för Java(TM)-baserade smartkort, har Precise Biometrics i samarbete med Sun utvecklat sin teknik för lagring och matchning av fingeravtryck på smartkort, Precise Match-on-Card(TM), till att erbjuda stöd för Suns operativsystem, Solaris(TM).

Samarbetet gör det möjligt för Sun att erbjuda sina kunder fördelarna med att kombinera biometri och Java(TM)-kortsteknik för säker identifiering av användare i IT-miljö, som exempelvis lösningar för så kallad Web Single Sign-On. Lösningen är ett resultat av att Precise Biometrics teknik för lagring och matchning av fingeravtryck på smartkort, Precise Match-on-Card(TM), som sedan tidigare erbjuder stöd för Java-baserade smartkort, utvecklats för att stödja Suns operativsystem Solaris. Kunderna kommer att erbjudas lösningen som ett utvecklingsverktyg, speciellt framtaget för applikationsleverantörer.

"Att Sun nu marknadsför vår Precise Match-on-Card(TM)-teknik till sina kunder, ger oss inte bara möjlighet att ta steget in på en ny marknad, utan också en ny och väldigt stark försäljningskanal", säger Christer Bergman, VD och koncernchef för Precise Biometrics.

"Kombinationen av biometri och Java-baserade smartkort gör det möjligt att leverera ännu bättre och säkrare lösningar för storskalig identitetshantering", säger Peter Cattaneo, Director, Java Card Business på Sun Microsystems. "Precise Biometrics är ledande inom fingeravtrycksbaserad match-on-card-teknik och i kombination med vår plattform för Java-kort ger det kunden en skalbar och mycket säker lösning som ytterligare stärker skyddet av individens personliga integritet."

"Tack vare Precise Match-on-Card(TM) kan vi erbjuda våra kunder en identifieringslösning som kombinerar fingeravtryck och Java-baserade smartkort." "Precise Biometrics utvecklingsverktyg tillför ytterligare säkerhet till Suns Java-baserade identifieringslösningar för Solaris samt åtkomst till applikationer och webb-baserad identifiering genom integration med Java System Identity Server", säger Alexis Roos, Senior Software Architect, Software Services på Sun Microsystems, Inc.

Sun kommer att demonstrera en så kallad Web Single Sign-On-lösning baserad på Precise Biometrics utvecklingsverktyg för Precise Match-on-Card(TM)-funktionalitet, på smartkortmässan Cartes i Paris, den 18-20 november (monter #4 M 017).

För ytterligare information kontakta:
Christer Bergman, VD och koncernchef, Precise Biometrics AB
Telefon: +46-730-35 67 26. E-post: christer.bergman@precisebiometrics.com

Precise Biometrics AB (publ.) är ett innovativt säkerhetsföretag som levererar världsledande system för autentisering med hjälp av fingeravtryck. Bolagets lösningar ersätter nycklar, PIN-koder och lösenord. Företagets produkter är kostnadseffektiva, ger säkerhet och bekvämlighet i kombination med ett starkt skydd för den personliga integriteten. Produktsortimentet inkluderar system för passerkontroll, för access till datorer och nätverk och för inbyggnad i mobila och fasta terminaler som mobiltelefoner och datorer.

Företagets huvudkontor finns i Lund. Dessutom finns kontor i Stockholm och dotterbolag i Washington D.C., USA. Precise Biometrics är noterat på Stockholmsbörsens O-lista (PREC A). Läs mer på http://www.precisebiometrics.com/

Sun, Sun Microsystems, Java, Java Card, Solaris och The Network is the Computer, är varumärken eller registrerade varumärken tillhörande Sun Microsystems, Inc. i USA eller andra länder.