Precise Biometrics AB

Precise Biometrics lanserar "Open Source" initiativ för att kostnadseffektivt ersätta lösenord med fingeravtryck

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2006 09:08 CET

Precise Biometrics AB (publ), som utvecklar och säljer världsledande och användarvänliga biometriska säkerhetslösningar baserade på fingeravtryck och smartkort, lanserar Microsoft Windows XP® inloggning som öppen källkod med stöd för Precise Match-on-Card(TM). På den idag lanserade hemsidan, www.matchoncard.com, ger företaget användaren möjlighet att kostnadsfritt ladda hem källkoden.
Samtidigt introducerar företaget produkten Precise 100 XS- den mest kostnadseffektiva biometriska fingeravtrycksläsaren på marknaden.

För att möta marknadens krav på allt mer kund- och applikationsanpassade biometri-lösningar har Precise Biometrics beslutat att lansera öppen källkod för Microsoft Windows XP® inloggning med Precise Match-on-Card(TM) teknik. Eftersom företagets lösningar redan tidigare stödjer standardiserade biometriska läsare, innebär detta att även marknaden för bärbara datorer med inbyggda fingeravtrycksläsare snabbt erbjuds en välbeprövad och säker lösning baserad på biometri och smartkort.
Företagets egenutvecklade teknik Precise Match-on-Card(TM) har blivit en global de-facto standard och Precise Biometrics är marknadsledande när det gäller tekniken Match-on-Card. Ett genombrott för tekniken var det nationella ID-korts projekt i Thailand där bolaget hittills har levererat Precise Match-on-Card(TM) mjukvara till 12 miljoner nationella ID-kort.

"Att göra källkoden tillgänglig som "Open Source", innebär att den som laddar hem den kan använda, läsa och modifiera efter egna önskemål. Att vi släpper källkoden är också ett led i vår partnerstrategi. Genom detta får våra partners och kunder möjlighet att anpassa mjukvaran efter sina specifika behov", säger Christer Bergman, VD och koncernchef för Precise Biometrics.

Samtidigt som Precise Biometrics offentliggör att man släpper den öppna källkoden och lanserar en ny webbplats som syftar till att vidareutveckla konceptet, "Match-on-Card", presenterar företaget också en fingeravtrycksläsare med beteckningen Precise 100 XS, den mest kostnadseffektiva fingeravtrycksläsaren på marknaden.

"Marknaden för biometri och smarta kort har vuxit enormt och numera finns inbyggda fingeravtrycksläsare i många bärbara datorer. Det som saknas idag är enkel tillgång till standardiserade säkerhetsprodukter för biometri och smarta kort som kostnadseffektivt kan ersätta lösenord. Samtidigt som kostnadseffektiva produkter måste finnas för den redan existerande mängden av datorer som inte har fingertrycksläsare installerade. Genom att lansera Precise 100 XS gör vi det möjligt att enkelt, snabbt och framför allt kostnadseffektivt öka IT-säkerheten hos många företag, organisationer och myndigheter världen över", säger Christer Bergman.

Christer Bergman, VD och koncernchef, Precise Biometrics AB
Telefon 0730 35 67 26 eller +1 703 405 8255
E-post christer.bergman@precisebiometrics.com

Precise Biometrics AB (publ.) är ett innovativt säkerhetsföretag som levererar världsledande system för autentisering med hjälp av fingeravtryck och smart kort. Bolagets lösningar ersätter nycklar, PIN-koder och lösenord och ökar säkerheten i ID-kort och pass. Med den egenutvecklade tekniken Precise Match-on-Card(TM), har bolaget en ledande ställning inom smarta ID-kort. Via dotterbolaget Fyrplus Teknik kan Precise Biometrics leverera kompletta biometriska lösningar, baserade på exempelvis fingeravtryck, ansiktsform och iris, till den skandinaviska marknaden. Produktsortimentet inkluderar bland annat system för passerkontroll, för access till datorer och nätverk samt ID-kort och pass. Företagets huvudkontor finns i Lund. Dessutom finns dotterbolag i London och Washington D.C, USA. Dotterbolaget Fyrplus Teknik har huvudkontor i Karlstad och regionkontor i Linköping medan dotterbolaget Loqware har huvudkontor i Göteborg. Precise Biometrics är noterat på Stockholmsbörsens O-lista (PREC A). Läs mer på http://www.precisebiometrics.com/