Precise Biometrics AB

Precise Biometrics och BNX Systems fördjupar sitt samarbete och erbjuder avancerade lösningar för säker identifiering

Pressmeddelande   •   Jun 23, 2003 09:39 CEST

Precise Biometrics AB (publ), som utvecklar och säljer världsledande och användarvänliga biometriska säkerhetslösningar baserade på fingeravtryck, fördjupar sitt samarbete med BNX Systems(TM), en leverantör av företags- och Internetlösningar inom identitetshantering. Det nya avtalet innebär att Precise Biometrics blir BNX utvalda leverantör av fingeravtryckslösningar och att BNX kommer att integrera och sälja Precise Biometrics teknik i sin programvaruportfölj Identity Management Suite. Tillsammans kan Precise Biometrics och BNX erbjuda sina kunder en IT-säkerhetslösning som ger ökad säkerhet genom säker identifiering, ökad användarvänlighet genom snabbare inloggningsrutiner samt minskade kostnader genom en minimering av lösenordsadministration och support.

Produktintegrationen, som beräknas vara slutförd i juli 2003, gör det möjligt för BNX:s kunder att använda Precise BioMatch(TM), Precise Biometrics teknik för matchning av fingeravtryck på en server eller en PC, för att kontrollera att endast behöriga personer ges tillträde till applikationer och lokaler. På sikt kommer produktintegrationen utökas till att också innefatta Precise Biometrics programvara för lagring och matchning av fingeravtryck på smartkort, Precise Match-on-Card(TM).

BNX Identity Management Suite är en kombinerad lösning för identitetshantering och så kallad single sign-on, som innebär att användaren genom att logga in sig en gång kan få tillgång till flera olika applikationer. Härmed kan organisationer kontrollera åtkomst till byggnader, Internet och applikationer utifrån en gemensam plattform. Några av de kunder som använder BNX:s Identity Management Suite är H. Lee Moffitt Cancer Center, St. Luke's Episcopal Health System, U.S. Air Force Academy Hospital, Guardian Life Insurance Company of America och ett Fortune 100-företag inom finanssektorn. Bland BNX partners återfinns bland annat Check Point Software Technologies, VeriSign, Cerner, Microsoft och Sun Microsystems.

"Det utökade samarbetet med BNX Systems är en fantastisk möjlighet för oss att förstärka vår närvaro på den amerikanska marknaden, särskilt inom finans- och sjukvårdssektorn, som är två av de marknader där vi ser störst tillväxtpotential för biometri på kort sikt.

Vi deltar redan idag i flera testinstallationer tillsammans med BNX och ser framemot utvärderingen av dessa", säger Christer Bergman, VD och koncernchef i Precise Biometrics.

"Vi är väldigt nöjda med att kunna fördjupa samarbetet med Precise Biometrics, som är en ledare inom fingeravtryckslösningar. Våra respektive tekniker kompletterar varandra och vi ser Precise Biometrics erfarenhet från biometribranschen som en stor fördel för våra slutkunder", säger Karl Ware, Founder och Executive Vice President i BNX Systems.

För ytterligare information kontakta:
Christer Bergman, VD och koncernchef, Precise Biometrics AB
Telefon: +46 730 35 67 26. E-post: christer.bergman@precisebiometrics.com

Cheryl Bredehoeft, BNX Systems
Telefon: +1 703 734 9200. E-post: cbredehoeft@bnx.com

Precise Biometrics AB (publ.) är ett innovativt säkerhetsföretag som levererar världsledande system för autentisering med hjälp av fingeravtryck. Bolagets lösningar ersätter nycklar, PIN-koder och lösenord. Företagets produkter är kostnadseffektiva, ger säkerhet och bekvämlighet i kombination med ett starkt skydd för den personliga integriteten. Produktsortimentet inkluderar system för passerkontroll, för access till datorer och nätverk och för inbyggnad i mobila och fasta terminaler som mobiltelefoner och datorer.
Företagets huvudkontor finns i Lund. Dessutom finns kontor i Stockholm och dotterbolag i Washington D.C., USA. Precise Biometrics är noterat på Stockholmsbörsens O-lista (PREC A).
Läs mer på http://www.precisebiometrics.com/

BNX Systems: Läs mer på http://www.bnx.com/