Precise Biometrics AB

Precise Biometrics och Cognitec Systems får order inom ramen för europeiskt föregångsprojekt för biometriska pass

Pressmeddelande   •   Maj 10, 2004 09:07 CEST

Precise Biometrics AB (publ), som utvecklar och säljer världsledande och användarvänliga biometriska säkerhetslösningar baserade på fingeravtryck, har tilldelats ett kontrakt av en europeisk myndighet inom ramen för ett föregångsprojekt för multibiometriska pass. Ordern, som är värd cirka MSEK 1, avser ett antal verifieringsstationer med multibiometri som ska utvecklas av Precise Biometrics och Cognitec Systems GmbH, en ledande leverantör av ansiktsigenkänningsteknik, och levereras av Precise Biometrics.

Precise Biometrics är en av fyra huvudleverantörer som har vunnit ett kontrakt för föregångsprojektet, som syftar till att utvärdera effekten av införandet av multibiometri i pass. Verifieringsstationerna med multibiometri, som ska innehålla fingeravtrycksteknik från Precise Biometrics och ansiktsigenkänningsteknik från Cognitec Systems, kommer att användas för tester i samband med utgivning av biometriska pass. Föregångsprojektet, som kommer att omfatta totalt 15 000 användare, beräknas inledas under tredje kvartalet 2004 och pågå i sex månader.

"Vi är väldigt glada över att ha vunnit ett kontrakt för detta europeiska föregångsprojekt för multibiometriska pass. Detta bekräftar vår position som en av de ledande leverantörerna på den globala biometrimarknaden", säger Mårten Öbrink, vice VD på Precise Biometrics.

"Vi är mycket stolta över att samarbeta med Precise Biometrics i det här projektet och är övertygade om att detta är ytterligare ett steg närmare införandet av biometri i resehandlingar och för gränskontroller", säger Alfredo Herrera, VD på Cognitec Systems GmbH.

Som svar på de amerikanska myndigheternas krav på biometri i pass diskuterar länderna inom EU för närvarande hur biometri kan användas i framtida pass för EU-medborgare. Föregångsprojektet är ett av flera utvärderande projekt som pågår just nu i Europa.

Precise Biometrics fingeravtrycksteknik är väl lämpad för tillämpningar som exempelvis ID-kort, pass, resehandlingar och framtida betalkort. Multibiometri-lösningen, som kommer att levereras av Precise Biometrics, uppfyller de krav som International Civil Aviation Organization (ICAO), som har till uppgift att utforma riktlinjer för den internationella flygtrafiken, har föreslagit ska ställas på elektroniska pass.

För ytterligare information kontakta:
Mårten Öbrink, vice VD, Precise Biometrics AB
Telefon: 046-31 11 11. E-post: marten.obrink@precisebiometrics.com

Jürgen Pampus, Director Sales & Marketing, Cognitec Systems
Telefon: +49 351 862 920. E-post: pampus@cognitec.com

Precise Biometrics AB (publ.) är ett innovativt säkerhetsföretag som levererar världsledande system för autentisering med hjälp av fingeravtryck. Bolagets lösningar ersätter nycklar, PIN-koder och lösenord. Företagets produkter är kostnadseffektiva, ger säkerhet och bekvämlighet i kombination med ett starkt skydd för den personliga integriteten. Produktsortimentet inkluderar system för passerkontroll, för access till datorer och nätverk och för inbyggnad i mobila och fasta terminaler som mobiltelefoner och datorer.
Företagets huvudkontor finns i Lund. Dessutom finns kontor i Stockholm och dotterbolag i Washington D.C., USA. Precise Biometrics är noterat på Stockholmsbörsens O-lista (PREC A).
Läs mer på http://www.precisebiometrics.com/

Cognitec Systems, med huvudkontor i Dresden i Tyskland och kontor i Herndon, VA, och Miami, FL, i USA, utvecklar och marknadsför den etablerade och världsledande programvaran för ansiktsigenkänning, FaceVACS®. Cognitecs programvaruexperter har utvecklat teknik för ansiktsigenkänning sedan 1995. I flera oberoende utvärderingar, inklusive de amerikanska myndigheternas "Face Recognition Vendor Test 2002", har FaceVACS® visat sig vara marknadens ledande teknik.