Precise Biometrics AB

Precise Biometrics och Schlumberger utökar samarbete

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2003 09:41 CEST

Precise Biometrics AB (publ), som utvecklar och säljer världsledande och användarvänliga biometriska säkerhetslösningar baserade på fingeravtryck, och Schlumberger, en av världens ledande smartkortleverantörer, har utökat sitt samarbete kring integrationen av Precise Match-on-Card(TM), Precise Biometrics teknik för matchning av fingeravtryck på smartkort, på Schlumbergers smartkort, Cyberflex Access 64K. I samband med att projektet nu går in i en kommersiell fas utvidgas avtalet till att också omfatta licensiering av Precise Biometrics programvara Precise BioMatch(TM) samt försäljning och marknadsföring.

Licensavtalet är en vidareutveckling av det teknikutvecklingsavtal som slöts mellan Precise Biometrics och Schlumberger i februari 2002 och som kommer att resultera i lanseringen av en ny applikation för Java(TM)-kort från Schlumberger. I och med att Precise Match-on-Card(TM) har integrerats som biometri-funktion på smartkortet Cyberflex Access 64 K, kommer företagen nu också att samarbeta kring marknadsföring och försäljning av tekniken.

"Vi ser fram emot ett utökat samarbete med Precise Biometrics. Med Precise Biometrics unika Precise Match-on-Card(TM)-teknik på våra smartkort Cyberflex Access 64K kan vi erbjuda våra kunder ökad säkerhet och kostnadseffektivitet, med bibehållen prestanda och användarvänlighet", säger Laurent Vielle, access smart card manager på Schlumberger Smart Cards and Terminals.

"Det känns väldigt bra att vi nu kan gå vidare med försäljning och marknadsföring tillsammans med Schlumberger, som är en ledare inom sin bransch. Tillsammans kan vi erbjuda kunderna den lösning som de har letat efter för projekt inom ID-kort och passersystem", säger Jonas Andersson, Director, Product Marketing and Smart ID cards, på Precise Biometrics.

Den nya Java(TM)-baserade biometri-funktionen på Cyberflex Access 64K, är utvecklad för säkerhetsapplikationer inom företag och i nätverk. Detta möjliggörs genom att Schlumberger licensierar Precise Biometrics programvara med Precise Match-on-Card(TM)-funktionalitet, Precise BioMatch(TM) C, och integrerar den i sin Java(TM)-baserade produkt. Precise Match-on-Card(TM)-funktionaliteten gör det möjligt att matcha fingeravtryck direkt i smartkortets säkra miljö, istället för i en mindre säker miljö som en dator. Kunden erbjuds därmed en produkt som innebär ökad bekvämlighet och bibehållen personlig integritet.

Biometri-funktionen på Cyberflex Access-korten stödjer Biometric API, som är Java Card Forums etablerade standard för Java(TM)-kort.

Den nya biometri-funktionen kommer att finnas tillgänglig för utvecklare av Java(TM)-applikationer världen över, genom ett väldefinierat och dokumenterat gränssnitt. Användandet av funktionen är förenklat och genom att läsare från ledande tillverkare använder Precise Biometrics teknik innebär det en säker investering för kunden.

Schlumberger är världsledande inom smartkortteknik och en ledande leverantör av smarkortlösningar för trådlösa operatörer, företag, finansiella institutioner och myndigheter.

För ytterligare information kontakta:
Jonas Andersson, Director, Product Marketing and Smart ID Cards, Precise Biometrics AB
Telefon: 046-31 11 44. E-post: jonas.andersson@precisebiometrics.com