Svenska Bouleförbundet

Precisionsskytte på SM-veckan

Pressmeddelande   •   Jun 28, 2013 16:17 CEST

I boulens precisionsskytte kommer fjolårets semifinalister att ställas mot årets representanter från de åtta distrikten. 12 skyttar totalt alltså, per klass. Under SM-veckan avgörs damklassen och öppen klass.
I den öppna klassen får vem som helst ställa upp. Regerande mästare är Rickard Nilsson, Sveriges historiskt sett kanske främste skytt. Vid EM i Frankrike 2009 representerade han Sverige och tog en bronsmedalj – den hittills enda medalj Sverige vunnit i öppen/herrklass.

I damklassen är Sverige med internationella mått mätt mer framgångsrikt. Så sent som i fjol vann damlandslaget EM-brons. Den regerande mästaren Anne-Marie Carlsson, Hvetlanda BC, ställer inte upp i årets Skytte-SM. Det gör däremot hennes finalmotståndare Pia Terestchenko, Boo SK. Hon utmanas av bland andra Matilda Boström och Jessica Johansson (BK Kärnan, Helsingborg, respektive Coccinelle PC), som tillsammans tagit flera VM- och EM-medaljer. Pias landslagsspelande klubbkamrat Jenny Hamberg finns också med i startfältet, liksom juniorlandslagets Cajsa Qvarnström (Sörbyängens BK, Örebro).

Förra året mötte Rickard Nilsson, som spelar för Malmöklubben Coccinelle PC men är bosatt i Göteborg, i finalen en annan göteborgare – den unga talangen William Silfverberg. Sextonåriga Wille har flera gånger representerat Sverige i juniorlandslaget, är en av de spelare som idag är mest aktiv när det gäller att resa runt i världen för att hitta nya utmaningar och mycket respekterad runtom i Boulevärlden.

I den öppna klassen tävlar också, som representant för Stockholm, Anders Larsson – en av Sveriges allra största spelare. På nittiotalet var han självskriven i landslaget och så sent som i januari var han förbundskapten för såväl herrarnas som damernas landslag. I år satsar han på att själv plocka hem medaljerna istället.
Larssons kaptenskollega, Maths Lind – som basade för U23-landslaget fram till i år, tog sig till semifinal i fjol och finns också med i årets startfält. Liksom Matte Linds klubbkamrat i Stockholmsföreningen Sitting Boule, Ali Abdi Aden. Ali kommer ursprungligen ifrån Somalia och har inte bott i Sverige mer än fyra år, men har redan hunnit etablera sig som en av sportens största talanger och ta en plats i det svenska landslaget under Larssons ledning.

20-årige göteborgaren Alexander Norin, som för tre år sedan vann EM-guld i just precisionsskytte när han tävlade för det svenska juniorlandslaget vid EM i Frankrike, kan naturligtvis också utmana Rickard Nilsson och de andra i den öppna klassen.

En varning ska också utfärdas för nybildade Göteborgsklubben IFK Goteboules båda representanter – en i varje klass. Både Tove Orrbeck och Pablo Patron har tidigare spelat i landslagen och har flera nationella meriter.

Läs mer på Svensk Boule och följ resultaten på SM-veckans sajt.