Preem

Preem och Skangass storsatsar på LNG i Lysekil

Pressmeddelande   •   Mar 14, 2012 08:37 CET

Preem och Skangass har slutit ett avtal om att bygga en terminal för LNG (Liquefied Natural Gas) vid Preems raffinaderi i Lysekil. Investeringen är totalt på 700 miljoner SEK och skapar närmare 100 arbetstillfällen under byggnationstiden.

- LNG är en mycket intressant produkt för Preem ur flera aspekter. Den är inte bara ekonomiskt fördelaktig. Genom att ersätta nafta och butan med LNG för vätgasproduktion kommer vi att minska raffinaderiets koldioxidutsläpp med ca 130 000 ton år. Men det är också en intressant produkt för våra kunder. LNG kan ersätta tjockolja hos våra industrikunder och därmed minska deras miljöpåverkan. Andra spännande användningsområden är som bränsle till fartygstrafiken och på sikt även som drivmedel till moderna lastbilar och långtradare, säger Michael G: son Löw Koncernchef och VD på Preem

Skangass kommer att leverera 200.000 ton LNG om året till Preemraff Lysekil. Bytet till LNG i driftsprocesserna kommer att minska Preemraffs produktionskostnader med mer än 200 miljoner SEK. Uppförandet av den nya terminalen för LNG innebär också att närmare 100 arbetstillfällen skapas under byggnationstiden. Under slutet av 2013 kommer anläggningen tas i bruk.

- Den nya LNG-terminalen i Lysekil är av stor strategisk betydelse för Skangass. Inte bara för att vårt avtal med Preem har ett stort leveransvärde men även för att terminalen möjliggör försäljning till fler svenska intressenter. Med detta samarbete får vi en stark samarbetspartner och ett bra brofäste i Sverige för framtiden, säger Björn Torkildsen, VD i Skangass.

För mer information:
Thomas Ögren, Presschef Preem, telnr +46 70 450 10 01, epost thomas.ogren@preem.se
Bjørn Torkildsen, VD Skangass, telnr +47 934 88 514

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa. Preems verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Preem förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Preem har ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 200 anställda varav 900 arbetar vid raffinaderierna. Tillsammans med personal hos återförsäljare och partners är vi över 3 000 medarbetare som möter kunderna under Preems varumärke. För helåret 2013 var Preems omsättning 89 miljarder SEK.