PREERA

PREERA UPPMÄRKSAMMAS IGEN SOM SVERIGES BÄSTA ARBETSPLATS

Pressmeddelande   •   Mar 07, 2012 15:00 CET

Managementkonsulten Preera hamnar åter bland de fem toppbolagen i Sveriges bästa arbetsplatser när Veckans Affärer presenterar sin årliga ranking. - Vi har under många år haft som strategiskt mål att vara Sveriges bästa arbetsgivare för den som vill växa både som managementkonsult och som människa. Den här utmärkelsen blir ett kvitto på att vi har lyckats, säger vd Julia Norinder.

Rankningen Sveriges bästa arbetsplatser är resultatet av en undersökning som Veckans Affärer har gjort. Undersökningen har bland annat uppmärksammats av EU-kommissionen som ett utmärkt sätt att undvika lagstiftning. Fyra områden mäts, demografin – hur stor andel kvinnor arbetar i företaget och är den andelen lika stor på alla nivåer? Fördelning av belöning och förmåner granskas också, liksom balans i livet i form av bland annat uttag av föräldraledighet. Slutligen mäts hur företagskulturen ser ut.

- Den kultur och det arbetssätt vi utvecklat uppskattas lika mycket av våra manliga medarbetare som av våra kvinnliga. Att ge individen utrymme att utvecklas utifrån sin potential oavsett kön är något som alla vinner på, säger Julia Norinder.

- Vi får enorma konkurrensfördelar när vi slåss om de bästa talangerna. Managementkonsult-branschen är fortfarande en manligt dominerad bransch. Det kan tyckas vara märkligt när all forskning om kreativitet och innovationer visar att mångfald är extremt viktigt för att nå framgång. Ur den aspekten finns det stora möjligheter att utveckla den här branschen.

Julia Norinder har även tidigare blivit uppmärksammad för sitt ledarskap och engagemang i jämställdhetsfrågor – bland annat då hon tre år i rad utnämnts till en av Sveriges främsta framtida ledare av chefsorganisationen Ledarna och karriärsnätverket Shortcut.

För ytterligare information kontakta:

Julia Norinder, VD på Preera
Mail: julia.norinder@preera.se

Emilie Widarsson, pressansvarig
Mail: emilie.widarsson@preera.se

Preera grundades 1997 och består idag av 45 managementkonsulter i Stockholm och Göteborg. Vi är en av initiativtagarna till The Transformation Alliance, den grupp av oberoende managementkonsult-företag i sex europeiska länder som delar samma tro på människan, på ledare, på betingelserna för förändring. Ytterligare information om Preera finns på www.preera.se.