Prek Service AB

PREK Service AB bryter monopolet på svenska mäklarsystem

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2011 01:00 CET

Linköping 25 november 2011 – Idag lanserar Prek Service AB ett helt nytt webbaserat fastighetsmäklarsystem, FasAd Mäklarsystem. FasAd Mäklarsystem är likt Fortnox fullständigt webbaserat och bygger på html, xml, webservice och javascript och kräver inga insticksmoduler eller installationer.

Utvecklingen kan liknas vid den som ägt rum inom marknaden för bokföringsprogram, där Fortnox på allvar utmanat de traditionella aktörerna genom en molntjänst som erbjuder kunden större flexibilitet och enkelhet.

PREK Serivce ABs VD Anita Axelson menar att webbapplikationer för mäklare har en stor outnyttjad potential:

- Svenska mäklare är i stort behov av flexibilitet och kan dra nytta av att kunna arbeta mot en gemensam databas över webben. Mindre mäklarföretag kommer också se fördelar som webbapplikationer erbjuder såsom lägre kostnader och mindre administration, säger Anita Axelson.

Vitec Software Group AB har genom uppköpet av Sveriges två enda affärssystem för fastighetsmäklare (Svensk Fastighetsdata 2009 och Capitex Säljstöd Fastighetsmäklare 2010) haft monopol på den Svenska marknaden. Sedan uppköpen har dotterbolaget Vitec Mäklarsystem AB vuxit till en omsättning på 140 Mkr och utgör idag över 40% av koncernens totala omsättning.

Båda de uppköpta systemen är klientbaserade applikationer, och utmanas nu av en lansering av ett konkurrerande webbaserat system. Det är IT-företaget PREK Service AB, ett företag i PREK koncernen som har en lång historia nischade mot fastighetsmäklarbranschen, som lanserar FasAd Mäklarsystem.

Koncernen PREK AB har i dagsläget ett antal webbapplikationer på marknaden riktade mot fastighetsmäklare som till exempel leadshanteringssystem och löneberäkningsprogram. PREK AB var även med och skapade Hemnet.se och var ansvariga för bostadssajten fram till 2009.

FasAd finns tillgängligt från 2011-12-01 och presenteras för första gången på mäklarmässan på Stockholm Waterfront Congress Centre den 25:e november.

För mer information om Prek Service AB, kontakta:
Anita Axelson, VD Prek Service AB
anita.axelson@prek.se