Grön Ungdom

Premiär för Dagens Lösskägg

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2010 11:30 CEST

Idag lanseras Grön Ungdoms slutspurtskampanj i varörelsen - Dagens Lösskägg. Varje dag presenteras en ung grön toppkandidat till riksdagen. Våra kandidater har maskerat sig i lösskägg för att de lättare ska kunna ta sig in i riksdagen. Bara fem procent av riksdagsledamöterna är idag under 30 år och ingen är under 25.

Vi tror att det spelar roll att så få unga hörs i den politiska debatten. Om ungas röst hördes i riksdagen skulle det kanske hända något med studiebidragen, med bostadsbristen eller med jobben för unga.

Miljöpartiet är inte bara ett ungt parti. Vi har också flest unga på valsedlarna. 15 procent är under 30 år. När de andra partierna gömmer undan ungdomar i ungdomsförbunden, där de får syssla med en egen ”hittepåpolitik”, driver Grön Ungdom och Miljöpartiet exakt samma politik.

Att unga haft ett reellt inflytande över Miljöpartiets märks. Vi vill bland annat:
- Höja studiemedlen med 600 kronor varav 400 i bidrag. Studenter kan inte bara äta nudlar.
- Bygga ut kollektivtrafiken istället för motorvägarna. Unga åker mer kollektivt och mindre bil.
- Skapa 20 000 fler platser på högskola, komvux och yrkesutbildningarna. Unga måste rustas att kunna ta framtidens jobb.
- Satsa 1,4 miljarder på klimatsmarta hyresrätter och studentlägenheter. Ingen ska behöva avstå studier för att den inte har någonstans att bo.

Läs mer på http://dagenslösskägg.se/

Kontakt:

Sven Elander, pressekreterare Grön Ungdom, 0722 46 12 46

Grön Ungdom är Miljöpartiet de Grönas ungdomsförbund. Vi är den politiska kraft som går i spetsen för den gröna omställningen av Sverige och som aldrig någonsin viker oss när det gäller allas lika rätt.