Photowall

Premiär för designtävling i tapetform

Pressmeddelande   •   Jan 14, 2014 10:00 CET

Idag går startskottet för tapetföretaget Photowalls samarbete tillsammans med Illustratörcentrum - en designtävling i tapetform. Målet är att hitta innovativa och oväntade tapetmotiv skapade av några av Sveriges främsta grafiska formgivare och illustratörer.

För att främja svensk illustration och formgivning samt låta illustratörer och grafiska formgivare som vanligtvis inte gör tapeter, skapa kreativa och innovativa tapetkoncept, anordnar Photowall en designtävling i tapetform för yrkesverksamma illustratörer och grafiska formgivare. Tävlingen är ett samarbete med Illustratörcentrum, Sveriges största uppdragsförmedlare inom visuell kommunikation, och sker exklusivt för deras drygt 1 400 medlemmar.

– Vårt samarbete med Photowall känns otroligt spännande. Vi representerar en enorm bredd bland våra medlemmar genom att täcka in alla kompetenser inom visuell kommunikation och vi ser tävlingen som en möjlighet att kunna visa upp den. Jag ser fram emot tapetmotiv, som exempelvis förmedlar en känsla eller berättar något, skapade av barnboksillustratörer, gravörer, kalligrafer, bokformgivare och serietecknare bland många fler, säger Caroline Agné, verksamhetschef på Illustratörcentrum.

Totalt kommer fem vinnare utses av en jury bestående av representanter från branschen och priset är, förutom en summa på 5000 kronor, att de vinnande tapetmotiven tas i produktion samt kommission på försäljningen. Att medverka i tävlingen är också ett ypperligt sätt att utifrån fria ramar få möjlighet att skapa något nytänkande och unikt inom tapetbranschen och kan leda till eventuella framtida samarbeten tillsammans med Photowall.

– Vi är alltid på jakt efter spännande designsamarbeten och har väldigt goda erfarenheter från tidigare samarbeten med Illustratörcentrums medlemmar. Vi hoppas att tävlingen för med sig riktigt unik, spännande och nyskapande tapetdesign samt att illustratörer och formgivare som inte vågat testa tapetdesign ännu gör det i samband med tävlingen. Vi tror vi har stor potential att hitta Sveriges bästa tapetdesigners, säger Niklas Johansson, en av Photowalls grundare.

Tävlingen startar idag och avslutas den 10 mars. Vinnarna tillkännages under vecka 15.

Juryn består av:

Pia-Maria Falk – Chefredaktör Åhléns Magasin

Elsebeth Welander-Berggren – Museichef Sven-Harrys konstmuseum

Bo Madestrand – Chefredaktör tidskriften Form

Lotta Agaton – Interior stylist Link Deco

Noel Pretorius – Art Director Lowe Brindfors

För mer information, kontakta:

Caroline Agné
Verksamhetschef, Illustratörcentrum
caroline@illustratorcentrum.se

Lina Forsberg
PR & Content Manager, Photowall
lina.forsberg@photowall.se

Om Photowall

Photowall tillverkar måttanpassade fototapeter och canvastavlor. Tillsammans med talangfulla fotografer, illustratörer och designers från hela världen skapar vi inspirerande och unik väggdekor. Vi använder det senaste inom digital tryckteknik och med väl genomarbetade rutiner garanterar vi kvalitet och precision på våra samtliga produkter. Alltid med fri frakt och snabb leverans. Läs mer på www.photowall.se.

Om Illustratörcentrum

Sveriges största uppdragsförmedlare av illustratörer och grafiska formgivare. Med drygt 1 400 medlemmars kompetenser täcker vi in alla områden inom visuell kommunikation. Sök kreatörer via hemsidan, vår kostnadsfria app eller beställ vår katalog Swedish Illustrators & Graphic Designers. Kontakta oss gärna direkt, all sökhjälp är kostnadsfri. Läs mer på: www.illustratorcentrum.se