Klostra Handelsträdgård

Premiär för e-handelsträdgården Klostra som ska ta Sverige från närodlat till härodlat

Pressmeddelande   •   Mar 07, 2012 13:15 CET

Nu öppnar Klostra Handelsträdgård (www.klostra.se) en e-butik som gör det enkelt för svenskarna att odla sin egen köksträdgård – oavsett hur mycket tid, förkunskaper eller utrymme man har. Klostra kommer redan från start att ha ett av Sveriges bredaste sortiment av krydd-, grönsaks- och bärplantor från KRAV-godkända odlingar. Kunderna kan antingen köpa någon av Klostras åtta färdigkomponerade köksträdgårdar, eller välja fritt ur plantsortimentet. Plantorna levereras sedan i en beprövad förpackning, tillsammans med planteringsskisser och handfasta odlingsråd, till närmaste paketuthämtningsställe. Odlingstiden förkortas med upp till åtta veckor och resultatet blir säkrare genom att kunden köper plantor i stället för att driva upp från frö. Planteringsskisser och råd förenklar ytterligare.

”Intresset för att odla sin egen mat ökar och köksträdgården och nyttoväxterna är helt klart på frammarsch. Vi ser också att allt fler människor börjar odla mat även i städer”, säger Katja Lepola, VD och grundare av Klostra. ”De bakomliggande drivkrafterna handlar om ett allt större intresse för råvaror och matlagning och en ökad förståelse för behovet av en mer hållbar och klimatsmart livsstil”.

Filosofin bakom Klostras färdigkomponerade köksträdgårdar är att vem som helst oavsett tid, förkunskaper eller utrymme ska kunna odla sin egen ekologiska köksträdgård. Köksträdgårdarna innehåller, förutom utvalda plantor från KRAV-godkända odlingar, även planteringsskisser samt handfasta odlingsråd. Självklart går det även bra för kunderna att själva plocka ihop sin egen köksträdgård, planta för planta. Klostra erbjuder även odlingsbehållare med bevattningslösningar och andra utvalda tillbehör.

”Vi vill ta Sverige från närodlat till härodlat och det gäller inte bara de som har tillgång till ett trädgårdsland eller en kolonilott. Faktum är att det går alldeles utmärkt att odla även om du bor i stan. Ta till exempel vår färdiga trädgård ”Lilla Sommarsallad”, säger Katja Lepola. ”På en yta motsvarande en balkonglåda och tre krukor kan du ha en egen köksträdgård med tomater, chili, paprika, jordgubbar, sallad och ett antal olika kryddor som sätter guldkant på sommarmåltiderna”.

Klostras ambition är att snabbt etablera sig som den säkra genvägen till en egen köksträdgård för odlingssugna svenskar. Målgruppen är livsnjutande människor som den medvetna hemmakocken, föräldrar som vill att deras barn ska få känna hur tomater och morötter egentligen ska smaka och dofta, samt redan erfarna odlare som vill komplettera sina odlingar och spara lite tid genom att hoppa över uppdrivningen från frö.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Katja Lepola, VD och grundare, Klostra Handelsträdgård AB

Tel: 0703-79 46 77

E-post: katja@klostra.se                                                                         www.klostra.se

Klostra hjälper kunderna att oavsett tid, förkunskap och utrymme, lyckas med sin köksträdgård. Genom att förenkla, inspirera och tillhandahålla goda, nyttiga, vackra och funktionella produkter och lösningar för fönstret, balkongen, terrassen och frilandet ska alla kunna njuta frukterna av en ekologisk köksträdgård. Vår vision är att varje familj och person, varje förskola, äldreboende och bostadsrättsförening ska ha möjlighet att njuta av färska grönsaker, bär, kryddor och ätliga blommor. På så sätt bidrar vi till livsmedel av högre kvalitet och till en mer hållbar och njutbar livsstil.