Västtrafik

Premiär för Göteborgs nya elbusslinje

Pressmeddelande   •   Jun 15, 2015 13:00 CEST

Idag är det premiär för ElectriCity i Göteborg. Linje 55 är en helt ny busslinje med tysta, avgasfria bussar som drivs med förnybar el. Elbusslinjen är ett samarbete där offentlig sektor, akademi och näringsliv utvecklar framtidens lösningar för hållbara städer och regioner.

Västtrafik och dess ägare Västra Götalandsregionen har varit delaktiga i projektet sedan starten för att driva på utvecklingen mot en än mer hållbar och attraktiv kollektivtrafik.

– För att nå målen om fördubblat resande och minskade utsläpp i kollektivtrafiken behövs nya lösningar. ElectriCity blir därför en viktig testarena för framtidens kollektivtrafik, säger Johnny Magnusson, ordförande i regionstyrelsen Västra Götaland.

Inför starten har Västtrafik byggt nya hållplatser vid Götaplatsen och Chalmersplatsen i centrala Göteborg, där ny teknik ska prövas. Det handlar bland annat om sömlöst WiFi mellan buss och hållplats, interaktiva bildskärmar med underhållning och information och möjlighet att ladda sin mobil med ström från solceller. Bussarna kommer bland annat vara utrustade med bildskärmar som visar Västtrafik-TV.

– Det finns ett stort behov av forskning och utveckling inom kollektivtrafiken och här får vi en unik möjlighet att tillsammans med våra kunder driva på utvecklingen. Det ska bli mycket spännande att se vad resultatet blir, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

Bland de medverkande i ElectriCity finns ett stort antal organisationer och företag, bland andra Volvokoncernen, Chalmers, Energimyndigheten, Västra Götalandsregionen, Göteborgs Stad, Göteborg Energi, Västtrafik, Lindholmen Science Park och Johanneberg Science Park.

Fakta om ElectriCity

• Den nya elbusslinjen får nummer 55 och kommer att gå mellan Chalmers Johanneberg och Chalmers Lindholmen via Avenyn, Brunnsparken och Götaälvbron.
  • Bussarna kommer att köras av förare från trafikföretaget Keolis.
  • Tre av bussarna på den nya linjen är helt elektriska, övriga är så kallade laddhybridbussar som drivs med el under cirka 70 procent av resan.
  • Västtrafiks kort och biljetter gäller som vanligt när man reser med linje 55.

För mer information:
Johnny Magnusson, ordförande regionstyrelsen Västra Götaland 0730-98 48 00
johnny.magnusson@vgregion.se
Lars Backström, vd Västtrafik 0707-51 33 00
lars.backstrom@vasttrafik.se
Västtrafiks presstjänst 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.