Kanal 5

Premiär för How to get away with murder i Kanal 5 i oktober

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2014 13:47 CEST

Nya serien från succéproducenten Shonda Rimes produktionsbolag Shondaland är dramat How to get away with murder, skrivet av Peter Nowalk. Seriens briljanta mittpunkt är brottsmålsadvokaten Annalise Keating (Viola Davis) som undervisar på Middleton Law. Hon är känd för att vara lika hård mot studenterna som mot sina motståndare i rätten. Hennes yrkesstolthet är allt för henne och hon döljer sitt snåriga privatliv bakom en närmast ogenomtränglig fasad av professionell cynism. Serien kommer till Kanal 5 i oktober.

När serien startar möter vi Wes Gibbins (Alfred Enoch) som tackat ja till en reservplats på Middleton Law med höga förväntningar. Helt oanande kommer han till professor Keatings högt aktade kurs i brottsmålsjuridik. Keating är skolans mest krävande lärare och en av landets tuffaste brottsmålsadvokater. Hon har dedikerat sitt liv åt att vinna – och hon skyr inga medel. Varje år väljer hon en handfull studenter som praktikanter till sin byrå och hennes elever gör allt som står i deras makt för att få en av de åtråvärda platserna.

På amerikanska ABC kommer Shondas produktioner äga torsdagkvällarna i höst med uppställningen Grey's Anatomy, Scandal och How to get away with murder - alla tre drar igång torsdag 25 september i USA. How to get away with murder kommer till Kanal 5 i oktober när den elfte säsongen av Grey's Anatomy startar. Scandal avslutar just nu sin tredje säsong i Kanal 11, på måndagar 21.00, och den nya fjärde säsongen kommer att ta vid när säsong 3 slutar.

SBS Discovery TV:s flaggskepp Kanal 5 startade sina sändningar 1989 och har genom sin positionering som renodlad underhållningskanal skördat stora framgångar. Denna lyckade positionering har gjorts möjlig genom bl.a. inköp av populära komedi- och dramaserier, lyckad filmprogrammering, starka sporträttigheter samt en rad framgångsrika egenproduktioner. Framgångarna har framför allt givit kanalen en mycket tydlig profil både gentemot tittare och annonsörer. Kanal 5 är den kanal som svenska tittare överlägset mest förknippar med ”Roligare TV”..