Signatur Britten Toftarp

Premiär för kungligt som trådtjack

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2010 16:39 CET

Under utställningen Hemlängtan premiärvisar Kronmakaren de fem trådslöjdskopiorna av de kungliga diademen. Fem diadem från vårt svenska- och danska kungahus som härstammar från empiren och det franska arvet via Napoleons kejsardöme. Diademen kom till Sverige genom dels Drottning Desirée och dels Drottning Josefina och flertalet av dem kan vi knyta till Josephine, kejsarinna av Frankrike, som var farmor till Josefina.

Under 2009 och inledningen av 2010 har Kronmakaren jobbat med en trådslöjdad grannlåtskollektion av dessa kungliga diadem.

Nu ingår de fem trådslöjdsdiademen i utställningen Hemlängtan under mars-april med start den 18 mars på Formens Hus i Hällefors (www.formenshus.se) för att sen visas på Kapitän designstudio i Örebro (www.kapitan.se), där den pågår mellan 12 – 31 april.

Producent för utställningen är jubileet Örebro 2010 www.orebro2010.se

Se mer i pressrummet på Kronmakaren: http://www.kronmakaren.se/empty_60.html

Kronmakaren är ett kultur och upplevelseföretag med fokus på att återskapa sagan och historien för att fånga dem i huvudsmycken och berättelser. Kronmakaren drivs av Britten Toftarp, en trådslöjdsartist och berättare.

www.kronmakaren.se