Åre 2007 AB

Premiär för kvaltävlingar under alpina VM i Åre!

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2006 15:33 CET

För första gången någonsin på ett alpint mästerskap kommer det att genomföras kvaltävlingar. Det stora antalet anmälda herrar i storslalom gör att VM i Åre kompletteras med en kvaltävling den 12 februari 2007.

Den nyinsatta tävlingen innebär att alla aktiva som är rankade efter de 50 bästa i världen, enligt Internationella Skidförbundets poängsystem, blir tvungna att kvala till de 25 platser som återstår.

- Kvaltävlingen kommer att bli helt avgörande, inte minst för svensk del, eftersom det är få lag som har fyra åkare rankade bland de 50 bästa, säger Anders Sundqvist, sportchef Åre 2007 AB.

Kvaltävlingen körs den 12 februari 2007 och VM-storslalomen genomförs den 14 februari. I VM-storslalomen finns det plats för 75 åkare men den officiella resultatlistan kommer att omfatta samtliga åkare, d.v.s. även kvalåkarna. Om någon av de direktkvalificerade åkarna blir sjuk eller skadad får denne endast ersättas av en åkare med lika hög eller högre ranking än den som står som nr 50.

Totalt har idag 58 länder anmält sitt deltagande till alpina VM i Åre, Sveriges största vinteridrottsevenemang genom tiderna. Däribland återfinns, förutom de kända skidnationerna bland annat Brasilien, Turkiet, Chile, Sydafrika, Makedonien, Belgien, Libanon, Ghana och Bulgarien.

För ytterligare information kontakta:

Anders Sundqvist, Sportchef Åre 2007 AB, 070-579 2007

Titti Rodling, Informationschef Åre 2007 AB, 070-339 2007