Bergslagens Destilleri Örebro

Premiär för lokalproducerad snaps från Nora

Pressmeddelande   •   Mar 21, 2012 08:00 CET

I helgen är det premiär för länets nyaste snaps, Tre små gummor, på Chateau Grand Cru Örebro Slott.  Snapsen som är lokalproducerad av Bergslagens Destilleri i Nora finns på de tre närmasta Systembolagen (Nora, Lindesberg och Örebro Eurostop)

Snapsen har en väl balanserad kryddning av kummin och kommer att passa perfekt in på årets påskbord. Bakom receptet står en av Sveriges mest erfarna Master Blender Ola Lindberg med över 30-års erfarenhet från branschen. Första upplagan av Tre Små Gummor är begränsad till 1200 flaskor och inledningsvis finns den bara på de tre närmsta Systembolagen men från den 26 mars kommer den finnas med i systembolagets beställningssortiment.

- Det känns inspirerande att ta fram en egen snaps. Vi vill jobba vidare på den kalastradition som sedan länge finns i Bergslagen, säger VD Mats Lihnell. Att premiären är i Örebro på Slottet känns väldigt bra då vi vill ge Örebroarna en ny snaps att vara stolt över, fortsätter han.

Bergslagens Destilleri ska i första hand tillverka single malt whisky men eftersom whisky ska lagras i minst 3 år på ekfat så vill vi erbjuda marknaden produkter som kan tillverkas och säljas direkt.

Bergslagens Destilleri är ett destilleri Nora, vi ska tillverka och sälja maltwhisky. Just nu färdigställs byggnationen av destilleriet som kommer bli en destination för whiskyupplevelser. I samma lokal som destilleriet kommer det bla. finnas whiskybar, restaurang, besökcentra, shop och konferensavdelning.