Vigor AB

Premiär för nystartad kraftmätning i Göteborgs södra skärgård

Pressmeddelande   •   Jul 22, 2012 23:55 CEST

Nu är det dags för allra första upplagan av Öloppet. Om knappt två veckor, lördagen den 4 augusti, går starten för denna extremsporttävling, där både elitidrottaren och den vanliga motionären kan utmana sig, när de springer över och simmar mellan de 15 öar som utgör tävlingsbanan.

I lag om två ska deltagarna avverka den dryga 35 kilometer långa banan som startar på Brännö och avslutas på Donsö. De tävlande springer i våtdräkt och simmar med löparskor. Att byta om mellan etapperna kostar allt för många dyrbara minuter.

Intresset för Öloppet har varit stort. Bara två veckor efter att anmälningen öppnade var samtliga 100 startplatserna fullbokade. Och redan första året har Öloppet lyckats locka deltagare från hela Sverige men även från andra nationer såsom Finland och Norge.
– Det är fantastiskt roligt att så många redan känner till tävlingen. Det visar på att intresset är stort för denna typ av utmaningar, säger Jonathan Isaksson, tävlingsledare Öloppet.

Trots att Öloppet klassas som en extremsporttävling är ändå ambitionen att även locka motionärerna att ställa upp.
– Vi vänder oss till en bred målgrupp. Öloppet ger absolut elitidrottaren en ordentlig utmaning men passar även den vanliga motionären. Vi vill skapa en rolig tävling på västkusten för de som vill utmana sig lite extra men hoppas samtidigt att människor ska känna att har de sprungit Göteborgsvarvet i maj är det en självklarhet att springa Öloppet i augusti, säger Henrik Hartman, tävlingsledare Öloppet.

Att arrangera en tävling i skärgården mitt under semestern kräver noggranna säkerhets-förberedelser. Utmed banan finns tävlingsvärdar, i vattenpassagerna finns stora bojar som markerar att det är simmare i vattnet samt säkerhetsbåtar som håller uppsikt över simmarna och uppmärksammar andra båtförare om att det pågår en tävling. Banan är lagd så att den inte korsar någon färjetrafik. För att kunna kontrollera hur länge deltagare finns ute på banan och upprätthålla säkerheten måste deltagarna passera särskilda checkpoints inom en viss tid för att få fortsätta.

Trots att Öloppet sträcker sig över 15 olika öar och 17 vattenpassager går det bra att följa tävlingen på plats.
– Göteborg har en fantastisk skärgård eftersom den är så lättillgänglig. Tävlingsbanan är lagd så att publiken på land kan följa deltagarna både på nära håll och på längre avstånd, säger Jonathan Isaksson.

Då Öloppets målområde dessutom ligger i anslutning till Donsö hamnfestival som pågår samma dag hoppas vi redan detta första år att Öloppet ska bli en rolig folkfest för både deltagare och publik, avslutar Henrik Hartman.

För mer information, kontakta
Helena Davidsson Warvås, Informationsansvarig Öloppet, 0709-98 90 77, www.oloppet.se

Fakta Öloppet:

Öloppets totala distans är 35,3 kilometer, varav 4,9 kilometer är simning. Den längsta simsträckan är 710 meter, den längsta löpsträckan är 6,1 kilometer .

I lag om två tävlar deltagarna genom att springa över och simma mellan de 15 öar som utgör tävlingsbanan.

Starten går på Brännö och målgång är på Donsö. Bansträckningen går däremellan över Köpstadsö, Smögholmen, Asperö, Galterö, St Stårholmen, Krokholmen, Känsö, Vargö, Styrsö, St Rävholmen, Sjumansholmen, Kårholmen, Vrångö. Vissa öar korsas flera gånger.

Start: klockan 11:00 lördagen den 4 augusti 2012, Brännö Husvik.

Definition Extremsport: Samlingsnamn på sporter och annan fysisk aktivitet som är riskfyllda, konditionskrävande eller på annat sätt ger kroppen en adrenalinkick.

Foto/Mediebåt:
Det kommer finnas möjlighet att följa tävlingen från båt, då Öloppet kommer ha en fotobåt som journalister är välkomna att följa med i. Vid intresse kontakta;
Helena Davidsson Warvås, Informationsansvarig Öloppet, 0709-98 90 77, helena.warvas@oloppet.se

Bilder:
Under tävlingsdagen kommer bilder kontinuerligt att laddas upp på http://www.flickr.com/photos/oloppet/.
Dessa är fritt att använda redaktionellt. Ange Fotograf Jacob Edholm.
För bilder inför tävlingsdagen kontakta;

Videomatrial:
Öloppet filmas av Jonathan Myhr.
Starten filmas från helikopter.
Vid intresse att använda filmat material kontakta;

Bansträckning:
Se Om Öloppet på www.oloppet.se

Öloppet

Öloppet är en extremsporttävling där både elitidrottaren och den vanliga motionären kan utmana sig lite extra och få en upplevelse utöver det vanliga. Två och två tävlar deltagarna genom att springa över och simma mellan 15 öar i Göteborgs södra skärgård.

www.oloppet.se