Kärnhuset

Premiär för pendeltågets dag på lördag

Pressmeddelande   •   Jun 27, 2013 14:04 CEST

För första gången firas pendeltågets dag i Stockholm. Nu på lördag får barn och föräldrar kika bakom kulisserna och se hur tågen egentligen fungerar. Arrangemanget är del av de kommunikationsaktiviteter som genomförs inom ramen för projektet ”Steg mot en bättre pendel”.

Kollektivtrafiken är viktig för många stockholmare, men kunskapen om hur den utvecklas och hur man kan använda den på nya sätt ska bli bättre. Därför genomför Stockholmståg, som kör pendeltågen åt SL, under året en rad aktiviteter för att kommunicera vad som görs för att förbättra pendeltågstrafiken.

– Under 2013 jobbar vi med att kommunicera kring projektet ”Steg mot en bättre pendel”. Genom att lyfta upp förändringar och tipsa om förbättringar som görs, vill vi få fler nöjda resenärer, säger Jonas Järnfeldt från Kärnhuset, reklambyrån bakom kampanjen.

Premiären av pendeltågets dag firas med öppet hus på Bro pendeltågsdepå. Det blir ett tillfälle för barnfamiljer att uppleva tågtvätten, leka lokförare och lära sig svarva om hjul som förstörts av den årliga lövhalkan. Intresset har redan visat sig vara stort. Det kostnadsfria evenemanget blev snabbt fullbokat.

– Det görs fler än 300 000 resor om dagen, och en stor resenärsgrupp är småbarnsföräldrar. Med pendeltågets dag vill vi göra något trevligt för våra resenärer och samtidigt passa på att visa upp våra fina tåg på ett annat sätt än man vanligtvis ser dem, säger Mikael Lindskog, kommunikationschef på Stockholmståg.

Under våren gjorde Kärnhuset och pendeltågstrafiken utomhusaktiviteter på stationer och ombord på tågen. Kampanjen informerade bland annat om förbättringar som tolv nya pendeltåg i trafiken, en ny linje till Uppsala via Arlanda och att alla säten får ny klädsel. Ytterligare kommunikationsinsatser planeras för resten av året i samband med förbättringsprojektet.

För mer information, kontakta:

Jonas Järnfeldt, partner Kärnhuset
Tel: 073-32 10 100, e-post: jonas@karnhuset.net

Mikael Lindskog, Kommunikationschef Stockholmståg
Tel: 070-200 95 40, e-post: mikael.lindskog@stockholmstag.se

Reklambyrån Kärnhuset är en fullservicebyrå som startade 2004. Kärnhuset har idag 23 medarbetare och byrån ägs av Marcus Tägtström, Jonas Järnfeldt och Johan Henriksson. Kärnhuset arbetar med uppdragsgivare som Arla, Selecta, MTV och Stockholms universitet. För mer information, besök www.karnhuset.net.