ELVNWK productions

Premiär för Pygmalion på söderslang

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2019 06:24 CEST

Alla talar söderslang – när George Bernard Shaws pjäs Pygmalion sätts upp av det nystartade produktionsbolaget ELVNWK productions blir det i en feministiskt tolkning och på klassiskt södertugg. Premiär på Teater Pero den 20e september.

Pygmalion utspelar sig enligt originalmanus i London 1913 och kretsar kring blomsterflickan Eliza Doolittle, vars råa tal och oraffinerade sätt fångar uppmärksamheten hos fonetikprofessorn Henry Higgins och dennes kompanjon Överste Pickering. I denna moderna version väljer man att flytta fram handlingen till 1956 och låta språket stå i fokus. Istället för ruffig cockney, som i orginalmanuset, så talar en stor del av ensemblen söderslang.

- Vi tänkte länge på vilken tidsålder vi ville placera pjäsen i och hur Elizas uttryck skulle förändras. Vi visste att vi ville modernisera den och jag har alltid varit svag för söderslang och velat hitta sätt att upprätthålla tugget, säger Alexandra Wanngård, föreställningens regissör.

Pygmalion är på många sätt en klassisk rags-to-riches berättelse, men denna moderniserade version belyser också aktuella ämnen som stereotypiska könsroller och jämställdhet. Den framhäver de kvinnliga karaktärernas kompetens att se och uppmärksamma problem innan de uppstår och visar på det komplexa i att vara man såväl som kvinna, vilket var något av det som attraherade produktionens initiativtagare, Signe Elvin-Nowak.

– Eliza är en otroligt mångsidig karaktär. Hon är envis och målmedveten och Pygmalion är på många sätt unik i sitt slag, ett klassisk drama som fokuserar på en kvinnas rättighet att styra och kontrollera sitt eget öde. Jag har drömt om att berätta den här historien så länge jag kan minnas och det känns både viktigt och aktuellt att göra det just nu, säger Signe Elvin-Nowak, som både producerar och spelar huvudrollen.

Premiär 20e september på Teater Pero.

Vill du recensera eller skriva om föreställningen?

Hör av dig till Signe Elvin-Nowak på:
signe@elvnwk.com

ELVNWK productions grundades i mars 2019 av skådespelerskan Signe Elvin-Nowak.