Riksteatern

Premiär för Riksteaterns kulturpolitiska enkät: 3 frågor till politiker i hela Sverige

Pressmeddelande   •   Sep 13, 2010 12:16 CEST

I valrörelsens slutspurt blir det premiär för Riksteaterns kulturpolitiska enkät. Politiker och talespersoner i hela Sverige har under augusti fått tre frågor om kvalitativa kulturevenemang, ideell verksamhet och civilsamhället. På Riksteaterns webbsida och blogg finns nu en interaktiv Sverige-karta med politikernas svar, diskussionsforum och en möjlighet att rösta på favoritpartiet.

- Riksteatern har fler än 40 000 medlemmar. Flera av dem har säkert kulturpolitiska löften och visioner i åtanke när de ska rösta. Med den här enkäten kan Riksteaterns medlemmar, och alla andra, se hur politikerna i deras region prioriterar och resonerar. Resultatet av enkäten är spännande och mångsidigt, tycker jag, det ska bli intressant att följa vad andra tycker, säger Birgitta Englin, vd, Riksteatern.

Den kulturpolitiska enkäten är den första delen i ett långsiktigt kulturpolitiskt projekt som Riksteatern kommer fortsätta att driva under kommande mandatperiod. Ambitionen är att lyfta in kulturpolitiska frågor på olika arenor i hela Sverige, till exempel i samtal mellan politiker och företrädare för civilsamhället.

Här finns undersökningen: http://www.riksteatern.se/val2010

Här finns Birgitta Englin på Riksteaterns blogg: http://www.riksteaterbloggen.se/2010/09/kulturpolitiken-in-pa-bara-skinnet.html

De tre frågorna till regionala företrädare:

1. Nämn ett riktigt bra kulturevenemang i vår region som du har upplevt själv under de senaste fyra åren? Utifrån vilka tre kriterier bedömde du evenemanget som kvalitativt?

2. Vad behövs för att utveckla och stärka den ideella kulturverksamheten i vår region? Vad tänker ditt parti genomföra under den kommande mandatperioden?

3. Om du var en kulturkritiker, på en skala 1 till 6, vilket betyg skulle du ge regionens samverkan med civilsamhället? Hur vill ditt parti förbättra samverkan under den kommande mandatperioden?

Frågorna har även ställts ur ett nationellt perspektiv till moderpartierna i Stockholm.

Exempel på svar fråga 1.

Nämn ett riktigt bra kulturevenemang på vår ort eller region som du har upplevt själv under de senaste fyra åren? Utifrån vilka tre kriterier bedömde du evenemanget som kvalitativt?

Centerpartiet, Jönköping län:
Det är svårt att "Lyfta fram något spec. evenemang då jag brukar ta del av en stor del av utbudet i regionen. Men min refektioner efter ett kulturevenemang brukar vara att det är 1. Tänkvärt 2. Jag vidgar mina vyer 3. Berör mig.

Folkpartiet i Stockholms län:
För att nämna ett av många: Höstsonaten på Dramaten i våras. I grunden är det förstås berättelsen som ger upplevelsen dess styrka; den komplicerade mor-dotter-relationen; där man i konflikt ändå hittar varandra. Det som lyfter detta var skådespelarprestationerna och även scenografin.

Kristdemokraterna, Jämtlands län
Lisa på Gästis Boddaspelen - allt av Beda Magnusson Lady Gaga på Stortorget PC-esteternas version av Flugornas Herre på Storsjöteatern. Jag gillar amatörteater därför att det är så häftigt att se dom riktigt duktiga; dom som har "det". I professionell teater kan man inget annat förvänta. Och jag älskar att gå på konserter med mycket tryck. Bodda och Lisa på Gästis är historiska pjäser med lokal förankring. Det är viktigt!

Miljöpartiet, Värmlands län
Jazzfesten i Karlstad. Det var tillgängligt för många (unga; gamla; barnfamiljer); både dagtid och kvällstid. Det var namnkunniga artister och ett fantastiskt arrangemang från anordnande förening.

Moderaterna i Norrbottens län
Norrbottensteaterns uppsättning av "Romeo och Julia". Uppsättningen hade en modern tolkning och riktade sig till en ungdomlig publik samtidigt som den äldre publiken lätt kunde känna igen teatern. Norrbottensteatern hade engagerat teaterhögskolans elever i uppsättningen; vilket gjorde att föreställningen blev naturlig och lättillgänglig.

Socialdemokraterna i Skåne län
Bibu 2010 i Lund; scenkonstbiennal för barn och unga. a) Ett högklassigt utbud av scenkonst för ung publik; svenskt och internationellt. b) Inspirationskälla för såväl konstnärer som arrangörer och lärare. c) Utbyte av tankar; såväl om konsten som om politiken och nya kontakter.

Vänsterpartiet, Kalmar län
Trä 2010 och Nödvändigheternas arkitektur Virserums konsthall i Hultsfreds kommun. 1 Föreläsarnas kvalité och hållbarhetsfokuset om hur vi bygger. 2 samverkan med andra kulturarrangemang som Virserumsdagarna med focus på kultur och hälsa och virserums Musikdagar. 3 Att det var lokalt; regionalt; nationellt och internationellt.

Fakta om Riksteaterns kulturpolitiska enkät

Riksteatern ställde tre frågor till de sju riksdagspartiernas politiker och talespersoner på regional och nationell nivå. Frågorna ställdes till två representanter för varje parti regionalt och nationellt. Sammanlagt 300 personer fick frågor och ombads koordinera med en partikollega om vem av de två som skulle svara. Totalt 96 politiker på den regionala nivån svarade. På den nationella nivån svarade alla sju partier. Frågorna ställdes i enkäter under augusti månad.

Kontaktperson: Matilda Asp, pressansvarig, 08-53199408, 070-6375940, matilda.asp@riksteatern.se

Om Riksteatern
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. 230 riksteaterföreningar i Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteatern når årligen en sammanlagd publik på drygt 1 200 000 personer. Riksteaterns vision är att skapa mentala krockar på många språk för att sätta tanken och känslan i rörelse samt bidra till att varje medborgare deltar, har inflytande och känner delaktighet i samhället. Riksteaterns vision är också att vara föregångare i att utöva och utveckla nya former för deltagande, delaktighet och inflytande, för att skapa morgondagens demokrati. I genomsnitt spelar Riksteatern cirka 10 föreställningar på olika scener i Sverige varje dag under säsong. 465 personer anställs av Riksteatern per månad under turnéperioderna i september-maj och varje natt bor 40 av Riksteaterns medarbetare på hotell. Sedan 2006 finns det fem turkiska riksteaterföreningar som arrangerar föreställningar för turkisktalande publik. Riksteatern har också en omfattande internationell verksamhet, bland annat ett flerårigt samarbete med sju teatrar i Finland och teatern gör regelbundet gästspel utomlands. Riksteaterns Tyst Teater som spelar teater för döva och hörande barn, unga och vuxna har funnits på Riksteatern sedan 1977. Södra Teatern och Cullbergbaletten är också delar av Riksteatern. 21 organisationer har valt att ansluta sig till Riksteatern. Riksteaterns statliga anslag uppgår 2009 till 263 MKR. Birgitta Englin är vd för Riksteatern.