Kvillebäcken

Premiär för Sveriges första mobila Bike-in-bio

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2012 11:43 CEST

I helgen startade en unik satsning på filmvisning för cykelburna i Göteborg. Under söndagen samlades cyklister vid premiären för en Bike-in-bio med kortfilmer från Göteborgs Filmfestival i den nya stadsdelen Kvillebäcken. Initiativet är ett samarbete med Folkets bio Göteborg.

- Med Bike-in-bion vill vi på ett roligt och annorlunda sätt lyfta frågan om hållbar livsstil och en cykelvänlig stad. Tanken är att Bike-in-bion ska bli ett återkommande evenemang och till våren planeras nästa filmvisning, säger Johan Ekman talesperson Kvillebäcken.

Bike-in-bion i Kvillebäcken är en mobilkonstruktion med plats för 32 cyklar varav 8 är i barnstorlek. I framtiden är tanken att bion ska kunna förflyttas och sättas upp på andra platser runt om i Göteborg.

Filmvisning på cykel är ett fenomen som tidigare genomförts i bland annat San Francisco och Denver i USA. I San Fransicso anordnade den nytänkande filmfestivalen Disposable Film Festival en bike-in-movie-screening där folk istället för at ta bilen tog cykeln till en utomhusvisning. I Denver startade en grupp medborgare Civic Center Conservancy i syfte att utnyttja allmänna platser bättre. Vilket bland annat resulterade i en bike-in-bio som blev väldigt uppskattad och lockade en mix av människor. Och nu genomför man en Bike-in-bio i Kvillebäcken.

Bike-in-bion i Göteborg är ett samarbete mellan den nya stadsdelen Kvillebäcken och Folkets bio Göteborg. Till söndagens visning sattes ett kortfilmspaket ihop med aktuella filmer som tidigare visats vid filmfestivalen i Göteborg.

Det är inte för inte som Kvillebäcken är initiativtagare till en Bike-in-bio. I Kvillebäcken satsas det hårt på att anpassa trafik och bebyggelse till ett hållbart ekologiskt samhälle, där människor exempelvis inte är beroende av biltransporter. För varje lägenhet som byggs i Kvillebäcken kommer det finnas två parkeringsplatser för cykel plus besöksplatser. Dessutom kommer p-normen att vara låg i området. Med cykelbanor, gångfartsgator, cykelpooler och cykelgarderober ska man istället skapa en cykelvänlig stadsdel.

För mer information, kontakta:
Johan Ekman, Älvstranden Utveckling, Tel. 0706-95 96 10

Om Kvillebäcken

Kvillebäcken är en helt ny stadsdel i Göteborg. Totalt ska 2000 nya lägenheter byggas. Visionerna för Kvillebäcken är att skapa en levande stadsdel där mötet mellan människor står i fokus och där invånarna kan leva klimatsmart. Allt endast 6 minuter från Brunnsparken. Nya Kvillebäcken byggs av ett byggkonsortium bestående av Bostadsbolaget, Derome, HSB Göteborg, Ivar Kjellberg, NCC, Veidekke, Wallenstam och Älvstranden utveckling. Nya Kvillebäcken är det första området som byggs utifrån Göteborgs stads nya och tuffa miljökrav. Inflyttning är planerad att starta 2013. Läs mer på www.kvillebäcken.se