The Fair Tailor

PREMIÄR för The Fair Tailor! Skjortan - ett socialt företag

Pressmeddelande   •   Dec 11, 2009 12:49 CET

Skjortan är ett universellt plagg. Du har en, jag har en, och vi kommer att köpa fler i framtiden.

På marknaden finns måttbeställda kvalitetsskjortor att köpa över internet, det finns också företag som satsar på rättvis klädproduktion – The Fair Tailors banbrytande idé kombinerar dessa.

Det unga entreprenörsparet Stjern, Lina och Sebastian, berättar om vägen till The Fair Tailor:

”Vi var på hemfärd med den transibiriska järnvägen och tittade nöjt på de fina, skräddarsydda skjortorna vi låtit sy upp över ett nattstopp i Shanghai. Samtidigt undrade vi hur det egentligen gått till, så snabbt och så billigt. För billigt.
Livets outgrundliga vägar ledde oväntat till tid och möjligheter att utveckla en affärsidé, vi uppmärksammades i Venture Cup 2009 och lyckades knyta till oss viktiga affärspartners och rådgivare, samt att åka till Nepal.”

The Fair Tailor säljer från och med december 2009 rättvist producerade måttbeställda skjortor i fin egyptisk bomull samt ekologisk växtfärgad bomull via internet.

”Nepal har en genuin sömnadstradition. Vi arbetar tillsammans med det sociala företaget Child Watabaran Center Nepal vars hela vinst går till att driva projekt för att hjälpa gatubarn tillbaka in i samhället.”

The Fair Tailor är övertygade om att det går att kombinera framgångsrikt företagande med socialt ansvarstagande, det är därför projektet görs som ett vinstdrivande företag.

”Vi vill INTE att man ska köpa våra kläder bara för att vara snäll mot de gatubarn i Nepal som får gå i skolan och någonstans att bo tack vare oss. Vi vill att man ska köpa våra produkter för att de är minst lika bra som våra konkurrenters OCH att gatubarnen i Nepal får gå i skolan och någonstans att bo tack vare oss.”

Lina, omskolad konsertpianist, och Sebastian som är utbildad civilingenjör driver tillsammans The Fair Tailor från huvudkontoret i Göteborg.

Kontaktinformation:
Lina Stjern, 0706-582 268, lina@thefairtailor.com
Sebastian Stjern, 0768-119 200, sebastian@thefairtailor.com
www.thefairtailor.com

Mer om The Fair Tailor hittar du på följande sociala medier:
Entreprenörsbloggen på Veckans Affärer
Facebookgrupp med 4500 medlemmar
Fotografier (Picasa)

****************************
The Fair Tailor säljer rättvist producerade måttbeställda skjortor i fin egyptisk bomull samt ekologisk växtfärgad bomull via internet.

The Fair Tailors tre grundläggande värderingar är:

• Arbete är bättre än bistånd, och handel med fattiga länder, på schyssta villkor, hjälper dem att utvecklas.
  • The Fair Tailor är vinstdrivande, men inte vinstmaximerande.
  • Det går att tjäna pengar och samtidigt bidra till en hållbar utveckling.

The Fair Tailors mål är att bidra till en hållbar utveckling i Nepal, att inspirera andra till att starta sociala företag, samt att bidra till att etablerade företag vågar satsa på en ekonomiskt och socialt hållbar verksamhet.