Dalsland

Premiär för unikt samarbete mellan kollektivtrafiken och Dalslands Turist AB.

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2008 16:58 CET

På ett miljövänligt sätt ska turisten hitta till sitt smultronställe i Dalsland med buss.

Nästa år blir första året då Dalslands Turist AB i samarbete med bl.a. Västtrafik AB gör en turistkarta där både sevärdheter, turistattraktioner, boende, restauranger m.m. och Västtrafiks linjenät är med. Kommunikationsbyrån Informationsfabriken AB som bl.a. gör Västtrafiks tidtabeller har fått uppdraget att producera denna unika turistprodukt.

Det ska bli lätt för den Västsvenska turisten att på det miljövänliga sättet med buss, ta sig till Dalsland. Och det oavsett årstid.

-"Det ligger helt rätt i tiden framför allt med tanke på miljön, säger Katarina Gip på Dalslands Turist AB entusiastiskt. "Kartan tydliggör enkelheten att ta sig hit på ett bekvämt sätt."

Kartan kommer att tryckas i 50000 ex. och distribueras via Västtrafiks distributionsnät och Dalslands Turist AB:s kanaler samt finnas på turistbyråer i Dalsland. Den kommer också att finnas som en nerladdningsbar pdf-version på Dalslands Turists egen hemsida, www.dalsland.nu Detta är ett spännande arbete som vi hoppas ska ge ett positivt resultat i form av fler turister som hittar till Dalsland med hjälp av bussarna. Linjerna har funnits i många år men aldrig utnyttjats i marknadsföringssyfte mot turismen.

-"När vi visar hur många linjer det faktiskt finns som trafikerar från Fyrbodal till Dalsland så hoppas vi att fler ska hoppa på bussen och komma hit. Dalsland är öppet året om och det kan vara en annorlunda helgutflykt med ett besök i Dalsland", fortsätter Katarina. "Fast det ligger så nära så är Dalsland för många i Västsverige, en väl bevarad hemlighet. Dags att upptäcka den!"

För mer information:

Katarina Gip, Dalslands Turist AB

0530-189 87, katarina.gip@dalsland.se

Claes Liljedahl, Informationsfabriken AB

042-6000 633, claes.l@informationsfabriken.se

Fakta

- Dalslands Turist AB ägs av de dalsländska kommunerna och har som uppgift att för Dalsland;

• samordna marknadsföringen
  • affärs- och produktutveckla
  • ansvara för en central mottagarorganisation
  • försäljning och bokning av turistprodukter